Røddalshorn - første skitur i 2016 (15.01.2016)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Leikongsætra (160m)
Endpoint Leikongsætra (160m)
Ascents Røddalshorn (563m) 15.01.2016

Fikk lettere hakeslepp da jeg kikket ut av vinduet i morges. 14cm nysnø på terrassen, og jeg bor på 30 moh! Nå er ikke snø i Januar noen bombe i seg selv, men vi har vel blitt godt vant med lite snø og bakkefrost - med andre ord nydelige forhold for vinterturer til fots.

Det sluttet å snø etterhvert og det ble en nydelig dag. Men ettermiddagen kom og Karma måte luftes. Jeg grudde meg for å ta henne ut i snøen fordi hun så ut som en snøball etter de 10 meterene fra døra til bilen. Så jeg tok henne inn på badet, klipte ned leggene, tok på henne Superwoman-drakten og satte partyballonger på potene. Nei, det er ikke festballonger men jeg vet ikke hva man kaller det.

Så bestemte jeg meg for at årets første skitur skulle bli denne ettermiddagen, og den turen skulle gå til Røddalshorn fra Leikongeidet. Jeg haddet vel sett for meg et stort hvitt teppe av snø, men det så ganske glissent ut for å si det sånn...

Er dette nok snø, da?

Karma styrtet ut i snøen og hadde det helt konge. Jeg tok 4 steg på skia og lå på snørra. Hadde hekta i en busk under snøen. Bra start! Løsningen lå i å gå gjennom fonnene men jeg kunne ikke brøyte gjennom. Jeg måtte knekke meg gjennom. Gudbedre, det var slitsom. Og jeg var ikke lenger unna enn at jeg kunne låse opp bilen med nøkkelknippet...

Dette blir tungt!

Den gode nyheten var at Karma så ut til å ha det helt konge i den dype snøen. Det var altså mye snø overalt, men nysnø uten såle er ikke noe godt skiføre. Derfor fonnene.

Karma hadde en bra ettermiddag på fjellet. Alle tiltak virket som de skulle.

Jeg tok en rute som er basert på erfaring av hvor vindene blåser og hvor snøen faller. Det funket veldig bra til jeg var halvveis. Den øvre delen av fjellet var ganske så glissent og jeg tenkte at dette er vel dødsstøtet for de gamle skiene...

De siste 200 høydemeterene gikk jeg bare på ski fordi det var lettere enn å gå til fots, og ikke for å GÅ på ski. Og til topps kom jeg med ski på bena!

På toppen av Røddalshorn

På toppen blåste det surt, noe som stod i sterk kontrast til den nydelige skumringen og noe som skulle gå over i en stjerneklar kveld. Fint var det uansett å være her oppe!

Nedturen ble et helvete. Det var ikke gøy ett sekund. Karma fikk for seg at hun skulle stoppe å vente på meg hele tiden. Og jeg har panikk for å treffe henne med stålkantene - igjen. Så unnamanøvrene endte i fonner som jeg ikke hadde knekt opp. Og der var den fonn - skiløper 1-0. Eller 4-0. Så mange trynings i fonner ble det. Og skiformen var heller ikke inne. I hvertfall ikke når man hører lyder fra stein ca. hvert 30. sekund. Da jeg hadde lagt øvre del bak meg gikk det litt lettere og nå gjaldt det bare å ikke hekte i en busk. Vel, det ble et par trynings til nedover lia. Men alt i alt - veldig greit å ha kommet igang med skisesongen. Det kan bare gå en vei herfra!