Lodalskåpa og Brenibba (25.05.2012)

Written by Klatrenorge (Knut Skallerud) GSM

Start point Bødalseter
Endpoint Bødalseter
Ascents Brenibba (2,017m) 25.05.2012
Lodalskåpa (2,082m) 25.05.2012
Visits of other PBEs Steinvarde Bohrsbreen (1,640m) 25.05.2012

To 2000 metertopper rager over Jostedalsbreen, Lodalskåpa 2083 og Brenibba 2017 moh. Bestigning av disse var det klare mål for Odd og Knut på pinseturen 2012.

Pinsetrafikken var ikke så verst nordover ut fra Oslo fredagskveld 25. mai. Sola skinte, det var varmt og pent og Subaruen brakte oss raskt til Hemsdal for påfyll på tank og i mage før vi snart var på vei nedover mot Lærdal og fergen over til Sogndal. Hotellet i Skei i Jøster anbefales for overnatting og en stor god frokost før en lang dag til fots og på ski til Norges tak.

Lovatnet

Bødalsseter ovenfor Lovatnet ble passert i sommervarmt og herlig vær. Endel snø lå på stien på vestsiden av elva innover dalen. Vi bommet som så mange andre denne dagen på stien som tok av til venstre etter en kilometer fra Bødalsseter, en snarvei som ville brakt oss over en bro og direkte mot stien opp mellom fossene som renner ned fra Kåpevannet. En runde rundt Sætrevatnet og over det store snøraset fra Bødalsbreen ble resultatet.

Bødalsbreen, forsering av ras på ski

Vel oppe på platået under Kåpevatnet, fylte vi opp drikkeflaskene med iste og vann og fortsatte oppå bekken til selve Kåpevatnet. Herfra 90 grader til høyre og opp Brattebakken, derfra videre opp til Veslekåpa, som ble passeres på østsiden. Nydelig vær med mange hyggelig folk til fjells. En stor del av dem lå i telt ved Ståleskar og hadde kommet inn via Erdalen og Småttene. De skulle fortsette Josten på langs dagen etter.
Vi parkerte skiene på den flate snødekte hylla under Lodalskåpa og gikk opp trinnene i den bratte snøbakken med stegjern og isøks opp til toppen.
Blikk stille på toppen, sol og fantastisk utsikt. Hurrungaene var lett gjenkjennelige mot øst.

Lodalskåpa
Odd på den folksomme toppen av Lodalskåpa
Flott utsikt sørover fra Lodalskåpa
Utsikt mot Hurrungane. Kjente topper i det fjerne.

Vårt mål var begge 2000 metertoppene på Jostedalsbreen, så halv åtte om kvelden var vi nede ved utgangen av Ståleskar og fortsatte mot Brenibba.

Brenibba og deler av teltleiren

Fra toppen kunne vi nyte flott utsikt mot Lodalskåpa og teltleiren i kveldsol. Vel nede ved Ståleskar var klokken ti og det var for sent å returnere til bilen ved Bødalsseter, så vi fant oss en stein med en fin sitteplass nordvest for Ståleskar, på vestsiden av "Kåpa". For en fantastisk solnedgang klokken elleve!

Solnedgang nordvest for utgangen av Ståleskar

Sju kalde timer senere gikk vi vestover for å få varmen i tærne. Dunjakka hadde holdt overkroppen varm, men føttene var blitt kalde i løpet av natten da vinden som var helt fraværende dagen før, frisknet til så snart sola forsvant. Vi hadde kledd på oss alle klærne i sekken og hvilt oppå sekkene på steinen.

Ut på ski kl 6 for å få opp varmen

Klokken 6 om morgenen var det flott å gå på ski på breen mot solstripene borte ved den store varden ovenfor Brattebakken (Steinvarde Bohrsbeen), der vi spiste noen knekkebrødskiver med Vossakorv, skinkeost og syltetøy til frokost.

Vel nede i Bødalen et par timer senere tok vi en blund i lyngen da vi var trøtte etter en natt med svært lite søvn.
Å komme ned fra breen var å møte våren på ny. Lukter, fuglekvidder og varm sol, grønne skudd på trærne, sauer og folk i shorts minnet oss på at sommeren stod for døren.

Bødalselva ved Bødalsseter

Hjemturen i bil via Strynefjellstunnellen og Lom med god middag på hyggelige Bessheim i flott vårvær gikk greit. Tidlig i seng etter en dusj på Beitobua.

Kort resumé: 1000 km i bil - to 2000metertopper på Norges tak, Jostedalsbreen i knallvær. 24 timer på tur.
Suksess etter fjorårets whiteout.