Nordhordlandstur i perfekt januarvær (05.01.2016)

Written by Stigun GSM

Start point Vik (28m)
Endpoint Kolås (125m)
Ascents Kolåsfjellet (223m) 05.01.2016
Lyngfjellet (157m) 05.01.2016
Selifjellet (395m) 05.01.2016

Etter jobbing i romjulen hadde jeg satt av 2 fridager 4. og 5. januar og traff godt med været. Slike dager må benyttes til tur! Vestlandet hadde allerede i mange dager hatt barfrost, mens snøen hadde smeltet bort til godt over 500 meter i mildværet i romjulen. Kjørte også i dag til Nordhordaland, ville forsøke meg på Selifjellet først.

Selifjellet

Like etter tunnelen etter avkjørsel mot Hundvin tok jeg skarpt av til høyre og kjørte ca 4 km til Vik. Parkering i lomme like ved bekk rett før siste gården. Bratt opp grasmark til trappe over stige som beskrevet i knutsverres som alltid grundige turartikkel. Etter dette fulgte jeg skaret mellom Selifjellet og Grimstadfjellet i høyreist granskog. Dessverre var jeg litt for utålmodig og tok for tidlig av oppover til høyre(nordøst), fant en utydelig sti som nok ikke var mere enn et dyretråkk. Stedvis meget bratt oppover. Over skoggrensen ble det enda verre, med tett einerbuskas som jeg måtte slåss med i atskillige høydemeter før jeg rett før toppen kom inn på god sti, som tydeligvis kom opp lenger nord enn hvor jeg hadde gått. Brukte 1 time opp, noe som sier det meste om mitt dårlige rutevalg. Fritt og flott utsyn i alle retninger på toppen, noe det nydelige været også bidro til. Noen minutter etter min ankomst kom en annen vandrer opp fra østsiden, og vi fikk en hyggelig fjellprat
Selifjellet utsikt mot nord
Kjent profil i sør; Lyderhorn

Mitt nye bekjentskap var ikke kjent på vestsiden av fjellet, men jeg fulgte likevel den meget gode stien, som først gikk litt nordvestover, siden sørvestover, og det gikk raskt ned til skaret mellom Selifjellet og Grimstadfjellet. Ved en steinklopp over bekken tok jeg til venstre(sør), stiløst(?)knapt 400 meter ned til bilen.
Turdata Selifjellet: Start Vik 28moh kl 1200. Turlengde 3,4 km. 411m total stigning. Turvarighet 1t 55min. Kjørte heretter nordover forbi Vågseidet og gjennom Lyngfjellstunnelen til

Lyngfjellet

På nordsiden av tunnelen tok jeg umiddelbart av til venstre skiltet Haukås og kjørte noen hundre meter sørover hvor jeg etter litt leting fant en dårlig asfaltert vei som svingte seg oppover byggefeltet i vestflanken av Lyngfjellet. Parkerte i sving på 87 moh og gikk videre oppover veien til toppen, hvor det var en stor mobilmast. Skogkledd toppområde for det meste og noe begrenset utsikt. På toppen kl 1430.

Turdata Lyngfjellet: Turlengde 1,4km. Stigning: 73 m Tidsforbruk: 18 min

Kolåsfjellet

Kjørte etter Lyngfjellet et par km nordover til Lindås sentrum og tok av mot Kolås. Kjørte oppover i det sørvestvendte byggefeltet på Kolås og fant en god parkeringsplass med flg koordinater: 32V 290704 UTM 6741005. Fin grusvei videre oppover til like nordøst for høydedraget 209 moh. Igjen var jeg litt for utålmodig og tok ut i stiløst terreng direkte mot toppområdet, og vant vel noen meter men tapte noen minutter på dette, da det viste seg at god sti til toppen gikk litt lenger øst; den fulgte jeg ned igjen... Fin utsikt fra toppen mot vest, nord og øst, på toppen kl 1515
Turdata Kolåsfjellet: Start 125 moh. Turlengde 2,7 km Tidsforbruk 48min. Total stigning: 131m

Kolåsfjellet mot NV. Mongstadanlegget kan skimtes såvidt
Kolåsfjellet mot SØ. Austlendingen snødekket sentralt.
Sol ned over Øygarden, og Kolåsen på Radøy

TAKK

Written by Stigun 06.01.2016 22:42

for kommentar! Mye imponerende vil jeg ikke si dette var; disse 2 turene i Nordhordland har bare vært en fornøyelse fra A til Å i supert vær, nydelig utsikt, fint og fast underlag; og helt fritt for knott, hoggorm og flått! Det skal godt gjøres å toppe turer i barfrost midtvinters når forholdene er slik som nå om dagen. Hiver meg på Osterøy og Lindås 100 pf lister!

Du står på Stig!

Written by knutsverre 06.01.2016 19:36

Imponerende i kulden! Du må melde deg på PF>100m listene i Lindås og på Osterøy slik at vi kan følge med på status!