Heikampen (05.01.2016)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Sørkedalen skole (180m)
Ascents Heikampen (572m) 05.01.2016
Visits of other PBEs Sørkedalen Parkering (160m) 05.01.2016
Fra myrflata oppunder Heikampen.

Fikk et akutt behov for å komme meg ut etter tre uker "inneliv" med juleforberedelser, julefeiring, nyttårsfeiring og bursdag. Orket ikke vente til helgen. Tok buss (nr 41) til Sørkedalen skole og ruslet i vei opp mot Heikampen. Der møtte jeg mer snø enn forventet. Endelig snø - hurra! Med de nyankomne kuldegradene var det rett og slett vinter - enda mer hurra! Og jammen på tide. På vei opp fulgte jeg skiløypa, hvor preppemaskinen tydeligvis hadde hatt sin første tur allerede. Her skulle man faktisk hatt ski, men det hadde ikke jeg. Derfor tok jeg noen små snarveier på stier som ikke syntes så godt om vinteren. På den måten fant jeg en bekk, men greide å komme meg opp fra ishullet fort nok til at jeg ikke ble våtere enn jeg kunne tåle. Etter de to snarveistiene kom jeg tilbake på skiløypa igjen og fulgte den til Hansemyra. Derfra var det scooterløype videre, men der hadde ingen kjørt enda. Den var uansett rødmerket og det var greit å ha en åpen trasé å følge videre oppover. Puddersnøen skjulte et skarelag i bånn som ikke var hardt nok til å bære vekta av en stakkars skiløs fotgjenger og under skaren var det stort sett myk og fuktig bakke/myr. Sikkert fordi det har vært så varmt hittil i vinter. Uansett var det relativt tungt å gå - perfekt for å få bort litt av juleslappheten. Med snøtunge trær, is i hårfletta og roser i kinnene var det rett og slett ganske fint å være meg syntes jeg. Etterhvert kom jeg til en stor myr. Der var det skiltet og merket ut til utsiktspunktet på Heikampen. Jeg gikk til den ordentlige toppen først. De siste par hundre meterne opp til toppen var det ingen sti og det ble litt kryssing og tversing mellom trærne for å unngå å få digre snøklædder i hodet. Hver gang jeg trodde jeg så fotspor i snøen var det bare elg, så det er tydeligvis ikke mange som har vært på disse kanter hittil i år. Skal kanskje ikke så mye til når året bare er fem dager gammelt. Fra Heikampen var det mulig å få litt gløtt av utsikt østover.

Mer myr og mer trær med snø på.

Etter toppen gikk jeg ut til utsiktspunktet på 557. Der begynte det så vidt å bli solnedgang over Oslofjorden. Fin utsikt nå som det lå snø på tretoppene rundtomkring Sørkedalen. Siden jeg ikke hadde ski fant jeg at jeg skulle benytte meg av friheten og kravle meg ned i sørvestlig retning til jeg traff på tømmerveien en halv kilometer nedenfor utsiktspunktet. Litt gøy å gå en annen vei tilbake. Siden det var såpass med snø gikk det også greit å skli seg ned fra skrenter som kanskje ellers ville ha vært litt kronglete - og som definitivt ikke er skiterreng. Det var gøy! Så gøy at jeg glemte meg bort litt og kom 100 meter for langt ned mot Langlielva. Der begynte det å bli litt vel bratt, så jeg måtte komme meg opp igjen. Litt slitsomt ekstraarbeid, men jeg hadde ikke sklidd meg ned noe jeg ikke greide å kravle opp igjen. Da jeg fant igjen tømmerveien hadde det begynt å bli et enormt flott varmt lys på trærne, men uheldigvis hadde jeg fått linsa på kameraet til å generere et islag, så det ble ingen bilder. Men, men. Straka vegen på tømmerveien tilbake til Sørkedalen skole hvor jeg oppdaget at jeg akkurat hadde mistet bussen og at det var en halvtime til neste. Nestenkrise siden jeg begynte å bli stiv i ansiktet og nummen på fingre og tær - temperaturen sank nok litt i det sola gikk ned. Krisen ble avverget da jeg oppdaget at Sørkedalen landhandel (rett ved siden av bussholdeplassen) var åpen og varm. Nei og nei, sånn flaks! Fin start på vinteren og oppvarming til turåret 2016.

Fra utsiktspunktet en liten kilometer sør for Heikampen. Solnedgang over Tryvann og Oslofjorden.