Vattan (Overhalla Kommune) (31.12.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Veien til Grytøya (37m)
Ascents Vattan (189m) 31.12.2015

Årets siste topp. I og med at Namsos Kommune er ferdig står Overhalla for tur. Kjørte langs FV 17 mot Skage, og kjørte inn på veien til Grytøya. Denne veien er ikke skiltet eller merket. Namdalsbanen går nede ved elva Namsen i Grytøya. Før i tiden var det holdeplass for toget her. I dag er det mulig å leie dresin på Namsos Camping og tråkke i vei etter jernbanesporet. Jeg parkerte 200 meter innover denne veien, og fulgte veien innover til fots. Det går en fin, tydelig sti langs stupkanten opp til Vattan. Fin utsikt mot Namsen og Grytøya og Sørfjellene i Overhalla. Det er rester etter et trigpunkt på toppen. Jeg fant en ny funksjon på Norgeskart over trigpunkter. Jeg gikk inn på Andre karttjenester, Fastmerker, Trekantpunkt. Dette viste at fjellet var 189,399 moh, og at trigpunktet står på høyeste punkt. (Det er ikke alltid at trigpunktene står på høyeste punkt) Til tross for dette fjellets beskjedne høyde var det en fantastisk utsikt på hele turen.

Parkerte ved dette elgtårnet. Vattan i bakgrunnen