Knall og fall på stålis (29.12.2015)

Written by evatopp

Ascents Marifjell (718m) 29.12.2015

Stålis skjult under 10 cm forrædersk og vakker puddersnø på 70 % av turen. Vi var nedpå flere ganger. Men det var en fin tur!

Fra Maura tok vi av ved Esso-stasjonen mot skianlegget. Vi passerte en bom der vi betalte kr 40 over SMS. Videre til grustaket P - plass der vi tok til venstre og deretter venstre igjen (kryss med skilt til Vikkelihytta) før vi parkerte ved Vikkelihytta. Fin DNT-hytte som ligger idyllisk ved Store Vikka. Det er blåmerket sti direkte til Marifjell fra hytta (4,8 km en veg). På toppen av Marifjell er det tårn, hytte og utedo. Deilig å spise matpakken i en hytte. Hurra for Nannestad allmenning.

Tipper det til vanlig er veldig vått i dette terrenget, nå var det superglatt. En ting er å gå opp på islagt sti, verre ned. På retur tok en skiløype øst for Klofjell, men den var enda mer stålisbelagt.

Eva, Marit og Juli skled og gikk 12 km og brukte 3 t 15 min.

NB veien er sommeråpen, sjekk med Nannestad allmenning om den er åpen på vinteren. Eller Nannestad turistforening som svarte kjapt på spørsmålet på FB.

Med denne turen har vi vært på alle kommunetoppene i Akershus, det andre fullførte fylket.