Fottur med væromslag juledag (25.12.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Våttåsen (406m) 25.12.2015 11:32

Total mangel på skiføre første juledag, så da ble det fottur hjemmefra til nærtoppen Våttåsen. Det medfører en del trasking etter veg men turen får en helt OK lengde.

3 grader, klarvær og sol på tur sørover og helt opp til toppen av åsen. Antydning til is på stien oppover i skogen men helt greit å komme seg opp. På tur ned fra toppunktet slår været om og det er antydning til snø i lufta. Videre nedover går det over til sludd og så regn. Lyset dimmes kraftig ned og vinden begynner å ta tak. Det er nok uvær på gang som meldt..

Vi tok en annen rute ned for å få litt variasjon. Lite folk å se i marka men vi slo av en prat med en av grunneierene nedi åssiden som var oppe og så til "kvilebua" si.

Første tur med nye fjellsko som ble kjøpt på juletilbud. De var akkurat så gode som jeg håpet på, men som ventet er sålen for stiv til å blir brukt til å spise mil etter mil på asfalt. Da kan det gamle paret pensjoneres etter å ha vært med på mange fine turer siden debuten på Dovre 17. august 2012.