Myklebysætra-Søkkundsjøene, fjellområde i Stor-Elvdal (23.08.2015)

Written by Gisle

Start point Myklebysætra (790m)
Endpoint Søkkundsjøene (870m)
Ascents Myklebyskarven (1,023m) 23.08.2015

Utrolig flott vær denne søndagen. Skyfritt hele dagen, og over 20 grader i høyfjellet. Jeg hadde aldri vært i dette området før, men hadde hørt om det.

Jeg tok en stopp på en rasteplass i bygda Mykleby i Østerdalen. Bilde nordover av Glomma og Østerdalen.

Kjørte over elva Søkkunda, like før parkering:

Fin sti hele veien til Søkkundsjøene.
Jeg måtte gå gjennom litt småskog, før jeg kom over tregrensa.

Måtte gå utenom stien, for å komme opp på Myklebyskarven. Likevel lett og greit.

Bilde tatt fra toppen av Myklebyskarven. Mange små varder der.
Litt sør for Myklebyskarven. Utsikt mot Søkkundsjøene.
Søkkundsjøene.

Planen var egentlig å gå videre til Storbekkfjellet, og så ned igjen forbi Myklebysjøen slik at jeg kunne gå en annen vei tilbake igjen til bilen. Men stien ble utydelig på myrene ved Søkkundsjøene dessuten var det dårlig dekning på mobilkartet. Jeg kom heller ikke over en nokså stor bekk. Så da snudde jeg og gikk samme veien tilbake.