Svekanen (27.09.2015)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Furubergtunnelen (70m)
Endpoint Samme (70m)
Ascents Svekanen (261m) 27.09.2015

Svekanen

Søndagstur til Lindås med Besten og minstejenta (og Rona). Parkerte på P-plass rett ovenfor nordenden av Furubergtunnelen (utenfor tunnelen på gamleveien). Fulgte skogsveien opp ca 100 meter til første vegdeling hvor vi tok til høyre. Denne fulgte vi over haugen ca 150 meter før vi fant den godt merkede stien (opp til venstre). Stien går bratt opp på kammen før den går inn i granskogen. Rett før toppen er det åpning i skogen og litt utsikt nordover. Ved topp punktet er det begrenset utsikt (littegrann vestover). Her hadde vi likevel en fin lunsj. På veien ned klarte jeg å overbevise minstejenta om at dette var en altfor kort tur og at vi måtte nesten gå opp på en topp til... Det var helt greit! Så dermed bar det videre til Sollikammen.

Totalt 3 km og 220 hm.

Starten på stien til Svekanen. Godt merket, men ikke skiltet.
 Vel oppe på kammen forsvinner stien inn i granskogen.
 Toppen av Svekanen, 261 moh. Fin lunsjplass, men begrenset utsikt.
Det lille som var av utsikt var nordover.