Skreifjella. Marit. (20.12.2015)  5

Written by Morsk (Morten Skoglund) GSM

Start point Borgen. Skjeppsjøen (470m)
Endpoint Borgen. Skjeppsjøen. (470m)
Characteristic Jogging
Ascents Skreifjella (800m) 20.12.2015

På julebesøk hos gamle mor på Toten. Marit og jeg må finne på noe. Hun har lyst på treningstur og da benytter vi anledningen til å ta min nest siste topp på Østre Toten. Vegen opp mot Herva var veldig isete og glatt så vi parkerte nede ved Borgen ved Skjeppsjøen. Dette medførte at turen ble tre til fire ganger lengere, men det gjorde ingen ting denne rolige søndagen.

Det var nokså greit å gå opp stigen mot Fiskeløysen selv om den stedvis var litt isete og glatt. På nordsiden av Fiskeløysen fant vi en liten dam som ikke sto på kartet. Den var gammel og i dårlig forfatning og tilfredsstiller neppe kravene til en klasse 1 dam. I dag var det bare 20 cm som manglet før det var overtopping og det var slettes ikke noe flom i dag.

Deretter løp vi forbi Fiskeløysetera og fulgte stien på østsiden før vi dreide østover langs en sti, over noen myrer, krysset ei skiløype før vi jogget opp bakken mot toppen. Stedvis en del snø i søkkene her. Vi måtte også være litt nøye med orienteringa mellom toppen og Fiskeløysen da det var litt vanskelig. Det begynte også så vidt å mørkne i 2-3-tida denne nest mørkeste dagen i året og det ville vært litt problematisk hvis mørket kom på oss da vi ikke hadde med lykt. Vel, vi rakk dette fint. Det var bare litt skumt når vi nådde bilen nede ved Borgen. Vi vurderte også å krysse Fiskeløysen på isen som så tykk og sikker ut, men som de sikkerhetsfolka vi er så jogget vi rundt.

Stolt jente på Skreifjella.
Fuktig desemberdag med store bekker, råtne bruer og litt gjenværende is.