To siste i Østfold (20.12.2015)

Written by evatopp

Ascents Danserfjella (127m) 20.12.2015
Geiteryggen (258m) 20.12.2015

Tåke, regn og vått etter mye nedbør om natten. De to gjenstående toppene i Østfold byr ikke på utsikt, så "ut på tur".

Først kjørte vi til Ør i Halden for å bestige Geiteryggen. Vi kjørte inn til bommen bak Ør gård, og den stod oppe. Vi tok sjansen en tidlig regnvåt søndag like før jul, og kjørte til der vi måtte ta av veien for å komme til punktet. Fin parkering. Vi grudde oss til alle myrhullene vi hadde lest om, men det gikk veldig bra. Vi holdt oss i utkanten av hogstflatene og kom til det vaklevorne tårnet med en plaststol på snei. Kort tur, ca. 30 min fra veien t/r. På retur var bommen stengt. Hjelp! Vi snudde og forsøkte en annen vei, men bommer overalt. Så vi returnerte til utgangspunktet for å bekjenne våre synder, men da var bommen oppe. Hurra, snart jul.

Deretter tilbake til E6 der vi tok av på Missingmyr på veien til Svinndal. Like sør for kommunegrensen (50m) parkerte vi ved en bomskogsbilvei. Så var opp til Danserfjella i Råde - siste topp i Østfold. Vi gikk den mosekledde skogsbilveien og tok så en sti/traktorvei mot høyre fram til den store myra. Så langt var alt enkelt. Myra var veldig våt, den kan krysses enkelt på det smale punktet mot sør eller nord. Å gå rett over myra går ikke, en av oss plumpet. Videre opp til varden er mer kronglete med et par ganske dype kløfter med bratte vegger som gjorde at vi tråklet oss litt frem og tilbake. Bonus var at vi gikk på storfugl. 1 time/1,7 km med plumping og omveier.

Med denne turen rakk vi hele Østfold i 2015. Dagens to topper kommer langt ned på favorittlisten. Eva, Marit og Julie.