Kollern: Såpeglatt vei, brukbart i terrenget (20.12.2015)  2

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Kalvedalen (500m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Kollern (688m) 20.12.2015

Nå er dagene korte men jeg klarte karre meg opp tidlig denne desembersøndagen. Tok med Huskyen vår til Jevnaker og videre opp Svenådalen til Tverrsjøen. Litt forbi vannet hadde jeg sett meg ut parkering i krysset hvor veien til Roenseter går. Skjønte fort at jeg måtte endre planene da veien innerst her var speilblank og selv om jeg hadde bil med piggdekk tok jeg ikke sjansen.

Kompis og jeg gikk med museskritt de første 500 meterne til der hvor blåstien mot Kollern startet og veien mot Roenseter går til høyre. Stien var ganske bra men det var noen skumle issvuller her og der. Han trekker jo hele tida så jeg måtte være veldig varsom og korte inn båndet for å få mer kontroll. Tåke på toppen - ikke første gang nå i høst/vinter - og det blåste en del. Vel oppe konstaterte jeg at Peakbook-koordinatene som er ved varden ikke er ved høyeste punkt. Foretok en innmåling med GPS. Skiltet med "Kollern 688" står på høyeste punkt.

Vi gruet oss til den såpeglatte veien før parkeringa men da det denne gang gikk slakt oppover var det mye enklere. Derfor blir det terningkast 2 istedetfor 1.