Vetan (Andebu Kommune) (16.12.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Andebu (74m)
Ascents Vetan (180m) 16.12.2015

Juletur til Andebu. Andeby er vel en fiktiv by, så jeg regner med at det er her Donald Duck ferierer når han er i Norge.
Turen mot Tønsberg besto av sludd og regn og salt, med et stort forbruk av spylervæske. Men da vi nærmet oss Andebu ble det et lett snøfall med julesnø. Vi parkerte etter beskrivelsen til Olepetter og fulgte stien mot toppen, men et stykke inni skogen tok vi feil og fulgte en traktorvei som ikke gikk mot toppen. Vi tok en direkte kurs mot toppryggen og kom inn på den riktige stien igjen. Vi noterte oss inn i toppboka og beskuet tårnet, og begynte på returen. På returen fulgte vi ruta til 19topper. Ved en diger vanntank går det en vei til parkeringen. Vi fulgte denne da det begynte å mørkne. Men det er anbefalt å følge den merkede stien ned. Ut fra den gode stien og fra turboka, er nok dette et populært lokalt turmål. Med på turen svigersønn Lars-Erik og barnebarn Alicia Shanthi (2 år)

Alicia Shanthi og Lars-Erik på toppen av Vetan (Andebu)