Eskilsberget (04.12.2015)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Eskilsberget (446m) 04.12.2015

Dette ble dagens første, og eneste topp og den 9 totalt på dette Länstoppraidet. Dro rett vestover fra Timmeråsarna og til tettstedet Hällefors. Herfra fulgte jeg anvisningene fra Sverigestak.org. Det var ekstremt glatt enkelte partier innover, så det gikk i lusetempo. Flere ganger skled bilen sidelengs, og det på flat mark. Det var faktisk direkte ubehagelig flere ganger, men til slutt kom jeg til länsgrensen mot Dalarna, og fant en fin parkeringsplass på høyre side av veien. Herfra fulgte jeg også Sverigestak.org sin rute nokså slavisk. Fant ravinen og klatret opp den og etter en liten stund til så sto jeg på toppen av Eskilsberget. Toppen er markert med en pinne med blå/gule bånd på. Det var surt og det regnet og jeg ble ikke mange minuttene før jeg begynte å gå ned igjen. Prøvde å følge en annen rute ned ved å følge de samme markeringene som på toppen. Disse gikk i en sydlig retning, men forsvant fort. Det ble alikevel til at jeg bushet meg videre nedover, og etter en stund og med dreining østover igjen så kom jeg ned til veien et stykke nedenfor länsgrensen. Fulgte veien oppover og ca. 200 m syd for länsgrense skiltet, så ser jeg et skilt på venstre hånd i skogkanten med de samme blå/gule båndene. Kanskje det er en enklere vei herfra og opp til toppen, isteden for å gå oppe i ravinen? Vel fremme ved bilen ringte sjefen og lurte på om jeg ville ha overtid på kvelden. Og det hadde jeg jo lyst til. Så da ble det "litt rask" kjøring hjem igjen for å si det slik. Alle tanker om grensehandel og at jeg er så forbasket glad i potetgull med dill (som man stort sett bare finner i Sverige) var som blåst bort. Rakk en rask dusj hjemme, før det ble 5 timer med overtid. Klarte virkelig å klemme vannet ut av denne dagen :-)

Start 9.30
På toppen 10.00
Nede 10.30
Lengde 2,6 km

Potetgull med dill

Written by morsor 26.03.2016 00:06

Jeg skal huske på å kjøpe med en pose til deg siden du ikke rakk.

Sv: Potetgull med dill

Written by FjellEggen 26.03.2016 03:18

Det ville være yderst elskverdig av deg Morten! Tusen takk :-)