Tornberget (02.12.2015)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Tornberget (110m) 02.12.2015

Dagens 2 topp, og den 6 på dette Länstoppraidet. Kjørte nordøstover til litt forbi Södertälje, og tak av til høyre fra E4, på Nynäsvägen (vei 225) Kjørte denne veien og Södertäljevägen (vei 257) i 26 km, før man tar til venstre og inn på en skogsvei. Kjør denne i ca 550 m, før man tar til høyre. Her sier Sverigestak.org, at man bør parkere utenfor bommen, men jeg kjørte de siste 400 m og fant en veldig fin parkeringsplass med infoskilt og en bom. Etter toppturen gikk jeg forbi denne bommen og opp bakkene, her oppe på toppen står det en rimelig stor radiomast. Se Sverigestak.org for rettledning til St. Tornberget. Nesten oppe så kommer man til en liten varde på et flatt fjell. Dette trodde jeg først var toppen. Men litt lenger fremme, gjennom skogen, etter ca. 50 m, så ligger hoved toppen på en liten fjellrygg med masse bolter i. Stien var veldig fin og lettgått. Min andre overnatting i bilen hadde jeg her. Fikk denne gangen varmet meg opp en vannflaske til å ha i fotenden, og denne natten ble det ikke noe frysing :-)