Grönsved (01.12.2015)

Written by FjellEggen (Jan Eggen) GSM

Ascents Grönsved (292m) 01.12.2015

Dette ble dagens eneste topp, men den 4 på dette Länstoppraidet. Sto opp tidlig, siden det ikke er sååå behagelig å ligge inne i bilen i nærmere 12 timer, på litt skjevt underlag :-) Hadde smurt mange og gode og store nistepakker, så frokosten var fort unnagjort. Gps en hadde funnet en "snarvei" til meg, (den trodde i hvert fall det), fra der jeg var og til Svinhultsvägen, via en del jordbruksveier. Men etter å ha kjørt langt på disse veiene, som bare ble smalere og dårligere etter hvert som jeg kjørte, så begynte jeg å se antydning til en større vei noe lenger fremme. Begynte å juble, for hadde nesten mistet trua, men jublet litt for tidlig. For når jeg kjørte ned en liten bakke, så viste det seg at stormen Gorm hadde tatt og revet over ende et
stort tre, og det lå akkurat over veien. Ikke mulig å komme rundt på noen som helst måte :-( Så dat ble det å backtracke hele veien tilbake, og ta den litt lengre veien rundt. Jeg kjørte østover forbi stedet Svinhult og direkte til toppen. Det er nokså nøyaktig 10 km fra Svinhult og til der jeg parkerte. Satte bilen på høyre side rett etter at høyeste punkt på veien var passert. Her brukte jeg stormkjøkkenet for å få i meg litt varm lunsj. Slet også litt med å finne den nøyaktige toppen denne gangen også. Koordinatene til Peakbook stemte ikke helt. Men til slutt fant jeg trig.punktet på koordinatene 33V 530528 - 6399325. Fant også en stor stein med en råtten stige på i nærheten. Fikk klatret opp på den, for å få litt bedre utsikt :-) Har alltid hatt sansen for Emil, og før jeg dro på denne turen så fant jeg ut at innspillingstedet til Emil, altså katthult, ligger rett i nærheten. Så da ble det en tur innom. Gården er visstnok i privat eie, men virker ikke som det er noen som bor der fast. Nå kan man tusle rundt, og se på alle husene, og virkelig føle stemningen fra filmene. Flaggstangen hvor Ida ble heist opp i var der, og også huset der hvor pappaen til Emil prøvde å klatre ut av vinduet. Og mye mere. Eneste som var litt skuffende var at jeg ikke fant Snikkarbua til Emil. Det savnet jeg litt. Så dro jeg for å se på huset til Astrid Lindgren i Vimmerbyen, men nå på vinteren var det bare åpent noen få dager i uken, og dessverre ikke den dagen jeg var der. Videre kjørte jeg til Linköping for å besøke og overnatte hos min kusine og hennes meget trivelige og morsomme datter på 10 år. Spiste også meget god hamburger på hotell Scandic i sentrum av Linköping.