Iscragging i Drivdalen (13.12.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Ice climbing
Visits of other PBEs Holet P-lomme (860m) 13.12.2015
Nybegynnergjelet (780m) 13.12.2015
Hakkmittberget P-lomme (785m) 13.12.2015
Brudgomsbjølla (860m) 13.12.2015

Kjørte halv-tidlig fra Melhus der temp'en var null. Som vanlig teknisk stopp på Oppdal (etter å ha vist førerkort og blåst midt på E6..) og her var det 5-6 minusgrader.

Deretter trillet vi videre sørover og helt øverst i Drivdalen for å klatre litt på Brudgomsbjølla. Her var det 15 minus og iskald vind fra Dovrefjell. Da kjentes det ut som vi skulle få en veldig kort dag. Lenge siden jeg har vært så kald som mens jeg sikret Gareth oppover. Jeg hadde tenkt meg en tur opp på led også (venstre/bratte variant) men plussgrader i bilen fristet mere...

Vi rullet nedover dalen igjen og observerte flere biler parkert i veikanten, men ingen på Kongsvollfossen - som lå badet i sol. Den så også ut til å være mye utviklet siden vi klatret opp for 2 uker siden. Venstresiden ser islagt ut og er trolig klatrebar nå. Vi får ta oss en tur over nyttår, eller kanskje i jula. Har flere venner som har "bestilt" tur når forholdene blir stabilt gode. ;-)

Vi kjørte videre ned til Nybegynnergjelet for å rekognosere på potensielle isfall egnet for topptau. Her var vi heldigvis i le for kaldgufset fra fjellet og temperaturen var merkbart høyere. Vi gikk rutene Rampa, Gjelisen og til slutt Vanligvis. Fine ruter alle som en, men isen var veldig spesiell - trolig på grunn av sprengkulde de siste par dagene. Det var kraftige tendenser til dype og brede sprekker både ved bruk av isøks og innsetting av isskruer.

Den vertikale toppen av Vanligvis (vet ikke helt om den er med på ruta... da må graderingen i så fall justeres opp et lite hakk..) så tynn ut men var utrolig fristende. Jeg kom med opptil bunnen av søyla og satte en øks som umiddelbart medførte en lang og dyptgående vertikal sprekk. Neste øks medførte en like dyp og bred horisontal sprekk. Da tok jeg til fornuft og traverserte bort til ei bjørk der standplass ble satt.

Etter lunch i bilen kjørte vi videre nordover med mål om å teste ut Brudetrusa. Den var ikke inne ennå så da ble det ikke mere klatring i dag. Ved passering Drivstua så det ut til å returnere minst ett klatrelag fra Tøftfossen.

På tur hjem kjørte vi litt utenom allfarveg for å rekognosere på noen potensielle fosser ved E6. Det ble fort mørkt og veiene var dårlig brøytet, så vi ble ikke veldig mye klokere. Kanskje vi tar en hel dag på leting etter potensielle linjer neste helg.