Eldåhøgda fra Gåla Seter (25.09.2015)

Written by Gisle

Start point Gåla Seter (886m)
Endpoint Eldåkampen (1,232m)
Ascents Eldåhøgda (1,232m) 25.09.2015
Måsåfjellet (1,178m) 25.09.2015

Målet denne fredagen i slutten av september, var kommunetoppen til Øyer kommune. Jeg bor i Elverum og da var det raskeste å gå på den toppen, fra Gåla Seter i Stor-Elvdal. Det gikk lett å finne fra til Gåla seter. Men jeg var noe usikker på akkurat hvor jeg skulle starte fotturen. Fant etterhvert ut at beste å starte fra der hvor det så ut til å være en slags sti/traktorvei og noen skilt.

Opp denne traktorveien gikk starten på turen.

For så vidt hadde jeg funnet riktig sti å gå. Men etterhvert kom jeg til stedet hvor jeg måtte krysse Langdalseldåa. Den siste tida før så hadde det vært mye regn, så nå var denne å'en blir ganske stor. Jeg hadde ikke med meg gå-staver, og turte derfor ikke å gå over den. Dermed snudde jeg for å gå en annen vei. Jeg gikk litt tilbake igjen og gikk en sti nordover til en annen sti, som fører fram til toppen litt lenger nord. Dette viste seg å være lurt, for på denne måten slapp jeg å krysse noen flere skumle å'er.

Fin sti. Slik ser det ut, akkurat på tregrensa.

Etter dette var det greit å finne veien til Måsåfjellet, og etter på gikk jeg nesten rett i luftlinje til Eldåkampen. Jeg passet riktignok på å holde litt nord for der hvor det så ut til å være en del myr og kratt. Det var en del ned og så opp igjen, for å komme til Eldåkampen.

Traner på vei sydover.
Toppen av Måsåfjellet.
Fra toppen av Eldåhøgda. Her er flere varder. Jeg fikk ikke opplevelsen av at hovedvarden var det høyeste punktet. Jeg tror at den lille varden lengst til venstre (utenfor bildet) er kommunetoppen til Øyer.