Iseggene og Burkelandsfjellet (13.12.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Skår/Horsås
Endpoint Skår/Horsås
Ascents Burkelandsfjellet (365m) 13.12.2015
Dalsnipa (344m) 13.12.2015
Iseggene (374m) 13.12.2015

Tur til Osterøy denne Lucia-søndagen. Tenkte tur til et par fjell nordvest på øyen i dag.

ISEGGENE

Først kjøring mot Iseggene; over Osterøybroen, videre mot Valestrandfossen, og videre et par km nordvestover mot Skår. Parkering rett før bebyggelsen på Skår. Spurte en hyggelig kar langs veien, han kunne fortelle at 2 stykker nettopp hadde startet turen mot Iseggene, det var bare å følge sporene i snøen som hadde falt i morgentimene. Gikk et lite stykke på kjerrevei, deretter kryssing av jorde, og over dette startet stien. Denne gikk definitivt ikke i luftlinje mot toppen, flere relativt dype nord/sørgående søkk i terrenget gjorde at stien svingte seg i store svinger inntil den omsider tok retning opp på søreggen av Iseggene. Snart kunne jeg bestige et relativt markert topppunkt med varde, men dette var Iseggene SØ, og ikke toppen.
Iseggene SØ, utsikt mot sør
Iseggene, (delvis) utsikt mot NØ

Fra dette toppunktet ned noen høydemeter og videre nordover eggen, toppen viste seg å ligge en knapp kilometer lenger nord, uten varde med til gjengjeld med skilt som forkynte at dette var Iseggene. blikk stille vær med tendens til spontan dannelse av tåkeskyer. 2-3 cm snødekke, og grei sti som var lett å følge. Ned samme vei, totalt 1t 45 min.
Fra Iseggene, Osterfjorden(delvis skydekket), Byfjellene i Bergen bak

BURKELANDSFJELLET

Fra Skår kjørte jeg tilbake til Valestrand og tok så av til venstre merket Raknes. I veidele Raknes-Hamre tok jeg mot Raknes, og et par hundre meter etter dette, på toppen før veien begynte å helle nedover i nord tok jeg av til høyre på smal grusvei opp mot Horsås. Parkering i park. lomme nedenfor husene og gikk opp et par svinger gjennom et gårdstun. Over dette, rett fram i en krapp venstresving like før de par øverste husene fortsatte en kjerrevei rett fram. Også her var det fotspor i snøen oppover i terrenget, og jeg fulgte disse, og kom snart inn på udiskutabel, dog etterhvert ganske smal, sti sørsørøstover mot toppen, stedvis i tett einervegetasjon. Litt mere snø her selv om lavere enn Iseggene, men helt uproblematisk. Oppe etter 20 minutter. Grei utsikt nordover og østover, mens Iseggene i vest som jeg hadde besøkt for en drøy time siden nå var dekket av tåkeskyer. Ned samme vei. Totaltid 36 min

Burkelandsfjellet; fra Iseggene
Burkelandsfjellet, utsikt mot nord; Gladihaug ca senter