Åletjennkollen og Store Latås (12.12.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Store Latås (241m) 12.12.2015
Åletjennkollen (180m) 12.12.2015
Først måtte vi bake tjukklefser, så kunne vi gå på tur.
Etter en travel uke var vi klar for en tur. Men først måtte vi bake tjukklefser, for det er jo tross alt snart jul og en skal jo helt gjøre noen juleforberedelser hjemme også.
Vi hadde to turer igjen inne i Kilebygda og vi håpte å rekke dem begge i dette fine vinterværet.
Først kjørte vi inn til enden på veien, forbi Rennesund. Parkerte på en stor parkeringsplass der og fulgte skogsveien innover. Fin skogsvei langt innover. Ikke ta av og følg denne fine veien til høyre når du kommer til et kryss på en liten bakketoppe, men fortsett rett frem inn på den dårligere, mer gjenngrodde veien. Se bilde av krysset.
Her svingte vi til høyre, ikke gjør det, gå rett frem
Vi fulgte den fine veien videre og måtte da gå over en annen topp og ned i et vått "dalsøkk" før vi kunne gå opp igjen på den rette toppen. Fra toppen av ÅLETJENNKOLLEN er det ikke utsikt. Gikk litt nedover og fant oss en fin plass å spise de nybakte tjukklefsene våre.
Kosa oss med nybakte tjukklefser

Gikk så ned igjen slik at vi kom ned på traktorveien der vi burde ha gått opp. Gikk da forbi en gammel, liten bod med en oven og et bord inni. Døren stod oppe.

Vel nede igjen ble vi enge om å ta Store Latås også. Hadde sett en asfaltvei med en bom rett ved den veien som går inn til søppelanlegget i Bjorstadalen. Tenkte vi skulle prøve den. Gikk opp veien og forbi det inngjerdede området til Skagerak Energi, ned traktorveien og over haugen rett før porten til søppeldeponiet. Trodde si skulle skjære klar deponiet, men vi møtte gjerdet. Krøp under gjerdet et sted og gikk inn veien til Bjørstadmyra og videre langs veien på høyre side der. Porten var åpen og vi gikk gjennom og ut og videre opp denne traktorveien til toppen, der veien begynte å gå nedover igjen. Her gikk vi rett opp lien. Fulgte dyretråkk oppover hist og pist til toppen, her kan du gå hvor du vil da terrenget er fint. Det var passe bratt til at Liv fikk god varme og måtte av med jakken, fleesen og gikk i T-skjorte, 12. desember - slå den. Toppen av STORE LATÅS er ganske flat og der er en liten varde og et triggerpunkt.
Toppen av Store Latås
Ikke utsikt, så vi kikk litt nedover igjen og fant en fin stein å sitte på der vi skimtet vannet og så mange fine koller og fjell vestover. Her pyntet vi det lille furutreet - det er jo snart jul - og spiste niste og kosa oss med kaffe i det fine været.
Vi har pynta tre, det er jo snart jul. Fin Lue-stjerne i toppen.

Gikk ned igjen samme vei, men gikk da helt ned til bygningene på avfallsdeponieet og inn porten til høyre ved et hus (denne porten er ødelagt og stod oppe) videre opp traktorveien igjen og ned til bilen. Vi var nede igjen til bilen kl. 15:00.