Høsttur til Hamar kommunes høyeste topp (25.10.2015)

Written by Gisle

Start point Nysætra (748m)
Endpoint Raudfjellet (919m)
Ascents Søre Raudfjellet (919m) 25.10.2015

Jeg hadde lenge hatt denne kommunetoppen i kikkerten. Jeg har jo bodd i distriktet i mange år.
Fra mitt hjemsted, Elverum, måtte jeg kjøre i 1 time og 45 minutter. Og mesteparten på grusveier, men med ganske bra standard. Det var meget pent vær denne søndagen, og vinteren var begynt å banke på døra. Men selv om kalenderen viste 25.oktober, så det var det noen plussgrader og solen varmet godt.

Nysætra. Utgangspunktet for dagens tur.
Trolsk skog, ikke langt unna Nysætra. Det er lurt å holde seg på oppmerket sti på denne turen, fordi det er mange bløte myrer langs denne ruta.

Jeg fant etterhvert ut at birkebeinerrennet har sin trasé, og den følger omtrent samme ruta som jeg gikk.

Denne kommunetoppen er ingen spiss og bratt topp.
Utsikt østover fra toppen. De høye stikkene er traseen for Birkebeinerrennet.
Utsikt sørover, fra toppen.