Andsjøfuglåsen (Siste topp i Namsos Kommune) (06.12.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Klinga Skytterlags Skytebane (62m)
Ascents Andsjøfuglåsen (358m) 06.12.2015

Jeg kjørte fra FV17 ved Klinga Kirke og fulgte Bangdalsveien til Berge. Her har Bangdalsruta base for sitt busselskap. Jeg kjørte innover bomveien til Statskog som går mot Vesteråa, men like før 70kronersbommen svingte jeg til venstre mot Klinga Skytterlags skytebane, og parkerte der.
Her traff jeg noen jegere som trente en hund med gps. Den ene var fra Dønna, og reklamerte for Dønnas høyeste fjell Dønnamannen som var filmet med en drone. Se videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=SWXQkvXNQz0 Jeg fulgte veien videre til fots og kom inn på en traktorvei. Det er mulig å kjøre bil på traktorveien et stykke, og det var satt opp ett veldig morsomt skilt her. (Se bilder) Jeg passerte Fjellkløyvafossen og gikk opp til Grytmyra og forlot stien og gikk i retning toppen. Denne turen kunne jeg godt ha tatt med ski. På toppen gikk det snø opp til knærne. Toppunktet på Peakbook ligger litt nedenfor toppen. God utsikt mot Spjøtvatnet, hvor fjellstyret har ei fin hytte til utleie.
Dette var min topp nr. 84 på Namsoslista og den siste i Namsos Kommune.

Bangvalleywindows
Parkerte ved skytebanen til Klinga Skytterlag
Ikke forbudsskilt men veldig morsomt infoskilt
Den gamle traktorveien. (En ny går på andre siden av Fjellkløyvbekken)
Fjellkløyvbekkfossen
Mye snø mot Andsjøfuglåsen
Utsikt mot Spjøtvatnet
Spjøtvatnet sett fra toppen av Andsjøfuglåsen