2.søndag i advent - Storefjell (06.12.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Storefjell (266m) 06.12.2015
Vi var oppom alle tuene, steinene, men GPS løp løpsk.  Bildet er sånn ca....
Vi var oppom alle tuene, steinene, men GPS løp løpsk. Bildet er sånn ca....
Yr meldte bra og vi planla tur til Storefjell. Først var vi på adventsmøte i Skien misjonskirke før vi pakket niste og dro hjemmefra i regnvær. Tenkte det ble bedre, men innover mot Åsland økte det bare på mer og mer. Ja, ja pytt og vi tåler litt vann... Tok av innover Slåttavegen og kjørte inn til bommen. Regnet bra fortsatt. Gikk skogsbilveien innover forbi krysset ved Slåtta og videre til høyre. Når vi kom på toppen av en lang seig bakke står det en påle med et merke på venstre side av veien.
Ved denne pålen går det en sti opp.
Elgtårnet på høyre side av veien.
På høyre side er det en "utkjørsel" og oppi bakken ser du et elgtårn. Her sluttet det å regne. Gikk stien rett opp bakken der og opp til topplatået. Ikke lett å finne toppunktet, da høyspenten gjorde at GPSen løp løpsk i alle retninger. men vi gikk oppom alle tuene, steinene på platået, så vi har helt sikkert vært på den. Bildet er ca toppen... Gikk videre ut på en kant, under høyspenten og satt og nøt maten vår med utsikt over Herøya, Vealøs og masse fjell og åser.
Her tittet også solen frem og det ble finere og finere vær da vi gikk ned igjen. Hjem til lutefiskmiddag. Det er belønning det!
Utsikt over Herøya.
Utsikt nordover fra der vi spiste.