Topper i Os i kjølvannet av uværet "Synne" (05.12.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Mobergslia
Endpoint
Ascents Furehaugen (256m) 05.12.2015
Liafjellet (259m) 05.12.2015

Etter målrettet og effektiv julehandelrunde ble det noen timer tilgjengelig for et par topper med ikke altfor lang kjøring. Kjørte til Os med sikte på noen småtopper her som jeg mente å rekke før mørket satte inn. Mye nedbør også i Hordaland sist natt; lenger sør hadde uværet Synne flere steder skapt 150-årsflom i vassdrag i Rogaland og Vest-Agder med store materielle skader.

LIAFJELLET

Litt leting og spørring etter veien før jeg fant ut hvor jeg skulle kjøre for å få parkert for Liafjellet. Parkerte 150m nedenfor stiskilt Liafjellet i Mobergslio. Ca 45 minutters tur/retur til den store vide varden på toppen. Dessverre fullt minne på kamera, så toppvarden ble ikke foreviget.

FUREHAUGEN

Etter denne toppen kjøring litt øst for Os sentrum hvor jeg tok av avkjørsel 100-200 meter øst for veien inn Hegglandsdalen skiltet Bøvegen. Kjøring gjennom bebyggelsen på Bø, parkerte like over øvre bebyggelse. Gikk videre i retning Furehaugen på skogsvei til endes, og fant videre et tråkk som jeg fulgte til topps; en markert kolle utgjorde toppunktet av Furehaugen, hvis smule utsikt var pakket inn i tett skog. Så Vengjaneset i sørøst og Hegglandsdalen i nord gjennom trærne. Tusmørket kom krypende på vei tilbake til bilen.