Svalbard 2013 dagbok: Dag 2: Camp 1 - Camp 2 (23.04.2013)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Visits of other PBEs Ragnardalen (0m) 23.04.2013

Dag 2: Fra Camp 1 på Ragnarbreen til Camp 2

Fortsettelse fra Dag 1 - Ragnardalen - Camp 1... (Hele turrapporten begynner her)

Dag 2: Camp 1 v/Ragnabreen - Camp 2 v/Uranusfjellet

Før frokost måtte vi velge førsteskytter i tilfelle situasjonen skulle kreve en, og det var nok tid til å levere rifla til førsteskytten. Petter organiserte en skytekonkurranse og alle traff målet (en tom Real Turmat pose) på første runde. Problemet var at vi brukte så langt tid på å sikte at bjørnen ville komme alt for nære før vi var fornøyd med siktet. Så vi måtte gjennom runde #2 - hvor målet var å simulere en virkelig situasjon - så best det lot seg gjøre. Helge kom klart ut best av denne runden og ble gitt det tunge ansvaret som "førstekjempe". Vi håpet INDERLIG at dette forble en teoretisk øvelse og at vi skulle slippe å havne i en slik situasjon.

Valg av førsteskytter

Jeg fortsatte å dra sleden da vi forlot camp 1 på Ragnarbreen. Den var tung men ikke så tung som de andres. Det var greit å dra sleden men sekken gnagde på skuldrene mine. Jeg er litt "var" på skuldervekt og det tar meg vanligvis noen dager å bli vant til det. Jeg kjente hodepinen komme sigene på og den ble med meg resten av dagen.

Som dagen før var det overskyet men enhver dag uten uvær ville være en bonusdag. Dagens mål var Sentralisen og for å komme dit skulle vi gå mellom Frontryggen og Arielhamaren. Men vi slet litt med å få kart og terreng til å stemme. På det tidspunktet hvor vi med sikkerhet visste hvor vi var var det ikke lenger effektivt å følge planlagt rute. Istedet fortsatte vi øst for Titaniahamaren og siktet oss inn mot Sentralisen hvor vi skulle etablere camp 2 og depot for retur noen dager senere.

På vei fra Camp 1 til Camp 2

Etter 15,2km besluttet vi å gi oss for dagen. Været ble gradvis dårligere og fremdriften var dårlig. Det var skuffende og jeg følte at Petter og Helge på forhånd hadde en forventning om at vi skulle gjøre 30-40km per dag. Men vi innså alle at det bare var en tung dag på jobb. Det ville nok gli bedre etterhvert...

Geir Åke og jeg hadde begynt å finne ut av rytmen når det gjaldt å sette leir. Helge kjente selvsagt teltet sitt inn og ut og hadde satt deres camp LENGE før Geir Åke og jeg var ferdig. Jeg kunne ikke la være å la meg imponere over Helges disiplin og fokus på detaljer.

Jeg fikk 19-21 vakta og følte meg ikke bra. Jeg var sekunder fra å kaste opp etter middag. Jeg hadde akutt behov for veske og vi endte opp med å koke vann i timesvis. Jeg sovnet ca. 23:00 og sov godt til Petter vekte meg 02:50. Så var det på'an igjen med 2 nye timer med bjørnevakt. Jeg tenkte i mitt stille indre at dette kom til å bli tøft etter hvert. Jeg hadde ikke tatt innover meg det faktum at vi nok ikke ville få nok søvn.