Tre topper i Indre Østfold (05.12.2015)

Written by evatopp

Ascents Spydeberg varde sørtoppen (258m) 05.12.2015
Taraldrudåsen (225m) 05.12.2015
Sørøst for Taraldrudåsen (223m) 05.12.2015

Nok en tur med avreise fra Oslo klokken 0800. Det er mørkt i en snøløs desember.

Vi startet med turen opp til Spydeberg varde. Vi parkerte som de fleste andre ved sagbruket ved Nygård. Bommen er stengt, ellers er det fin kjørevei en god bit av turen. Dette var en fin tur og på tross av øsregn i flere dager kunne vi greid oss med joggesko. Vi fulgte veien - deretter traktorveien frem til myra. Enkelt å gå til myra, følg veien rett frem eller mot høyre. Aldri venstre. Ved myra går det en fin sti på nordøstsiden av myra. Til slutt gps - kurs til toppen. Kun noen få hundre meter. Nedfallet trig. tårn, og man ser der først når man er nære på. Turen er 6 km og vi brukte 1 time og 15 minutter.

Så var det Taralrudåsen og SØ for Taraldrudåsen. Vi parkerte på Lunder og gikk rødmerket sti. Den stien går rett opp til tårnet. Tårnet ser man først når man omtrent er der. Rødmerket sti starter ved enden av den lille veistubben nord for Lunder, vått og myrete i starten. Etter denne toppen var det SØ for Taraldrudåsen. Retur til sliten hytta mellom Trolltjernet og Langvannet, litt øst etter hytta på rødmerket sti er det et skilt mot Langvannet som vi fulgte. Blåmerket sti. Vi gikk i terreng etter en kort stund, men på retur gikk vi fra toppen på utydelig sti som er blåmerket for lenge siden. Den observante turgåer kan se et blåmerke på et tre (vertikalt blåmerke på en stor gran) ved en myr/ et vannhull. Det overså vi. Lurt med GPS på denne toppen som er ganske så unnselig og stien er utydelig. 5,5 km og 1 time 25 minutter.

To fine turer på tross av tussmørke og grått hele dagen. Null utsikt, men Trolltjern er idyllisk. Gjengen er Eva, Marit og Julie.