Gorzelvtinden (05.12.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Andersdal
Ascents Gorželvtinden (1,072m) 05.12.2015

Når det har regnet i dagsvis, blir man lett ekstatisk når det kommer en halvdag med skyet oppholdsvær. En sånn liten periode skal selvsagt utnyttes. Da ble det skitur med Kine til Gorzelvtinden i dag med relativt tidlig avgang fra byen. Trodde det skulle ha vært litt kaldere i Andersdalen og kanskje en liten sjanse for ok skiføre i lavlandet, men det var egentlig regnskare og elendig gjennomslagsføre opp til ca. 200moh. Derfra gikk det plutselig over til rent knedypt pudder og selv om det lovet bra for nedkjøringa var det likevel tungt arbeid å tråkke spor oppover gjennom den tette skogen. Jeg jublet da vi var endelig over tregrensen. Pudderføret fortsatte en god stund mens vi fulgte en slags rygg videre. Det har vært mye vind fra sørvest de siste ukene og jeg hadde regnet med at fjellet kom til å bli avblåst mesteparten av turen opp. Litt vindpåvirket snø opplevde vi, men avblåst ble det aldri. Et tynt lag med bunden snø lå over en solid såle helt opp til toppen og stedvis fikk vi helt vindstille forhold. Dette var egentlig mye bedre enn vi begge hadde forventet!

Kom opp til toppen i Tromsøs fineste flatlys før vi gjorde oss klare til nedkjøringa. Fra toppen ned til ca. 300moh ble det nyyyyydelig skiføre og selv om det virket som om det var bare pudder på nesten ingen såle i skogen var det faktisk ganske OK og ingen nye riper ble satt i skiene. Klarte å ploge oss ned de siste få hundre høydemeterne i gjennomslagsføre uten å bli skuffet :) Takk for en kvalitetstur Kine!

På vei opp
Powder to the people!!
Utsikt mot Stortinden
Det skyer til og det er blitt ganske mørkt
Morsomt selskap når man har med denne jenta på tur
Vi nærmer oss toppen
På toppen med Tverrbotnfjellet og Pernilsfjellet i bakgrunn
Mot Breivikeidet og bl.a. Fagerfjellet og Hamperokken
Kine kjører ned
Min tur :)
Fine snøforhold gjør nedkjøringa en pen affære