Storehogen fra flyplassen (03.12.2015)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Haukåsen flyplass (500m)
Ascents Storehaugfjellet (1,172m) 03.12.2015

Fikk meg en liten luftetur mellom bachelorskriveøktene. Har sendt randoskoene til blokking, så måtte derfor ty til fjellski. Valget falt på Storehogen/Storehaugfjellet. Kjørte opp til Sogndal lufthavn. Her oppe snødde det tett, og veiene var særs glatte. Parkerte på en noe frekk plass i en sving like før lufthavna og gikk derfra. Fulgte veien opp til tårnet, omtrent 6 km hver vei. Det hadde tidligere kjørt en wiesel truck som jeg fulgte sporene til. I går hadde det regnet opp til rundt 1400 moh, men senere frøs det til et skarelag. Oppå dette laget har det siste døgnet kommet 5-10 cm nysnø. Snøen var fjærlett opp til tregrensa, men herfra og oppover ble den stadig mer bunden og vindpåvirket. Virker som vinden har kommet fra sørvest.

Bleia ruver bak grantoppene.
Adventstida er fin den...
Blåtimen på toppen. Sogndal ses langt der nede.

Omsider kom jeg opp på toppen. Blåste litt mer her oppe, så måtte på med isolasjonsjakke og tykkere lue. Tross fjellski var det gøy å kjøre på ski ned igjen. En fin kveldstur ble det!