Ben Nevis (10.11.2014)

Written by Banjo (Gudmund Hunskaar)

Start point Glen Nevis Visitor Center (25m)
Endpoint Glen Nevis Visitor Center (25m)
Ascents Ben Nevis (1,345m) 10.11.2014

Brukte et hotell i Fort William som bace camp. Kjørte inn i dalen Glen Nevis på morgenen å la ut på tur. Møtte endel sau langs stien, som var relativt god omtrent hele veien. Men vi møtte ingen mennesker, vi var sannsynligvis de første opp fjellet denne dagen. Etter hvert kunne vi innimellom se folk bak oss lenger nede i fjellet. Navigering var uproblematisk. ra ca 1000 moh gikk vi inn i tåke og gradvis ble underlaget hvitere. Fra 1200 meter var det snø, ikke mye, men litt var det. Kom oss opp til toppplatået og nådde toppunktet med ei lita falleferdig steinhytte. Tok noen bilder, men dro igjen ganske raskt. Det var surt og forblåst og tjukk tåke. Tok heller lunsjpausen noen hundre høydemeter lenger ned. På returen begynte vi å møte andre på tur, blant annet en i shorts! Pussig klesvalg på denne høyden i slikt vær. Men de har tydeligvis utfordringer når det kommer til bekledning disse britene. Vi møtte folk med både dongeribukser, shorts og lette tøysko. Finfin nasjonstopptur, synd vi ikke fikk noe utsikt fra toppen, men vi forventa det forsåvidt ikke heller.