Husmannshalla (Steinkjer Kommune) (02.12.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Fotballbanen ved Holtaunet (165m)
Ascents Husmannshalla (237m) 02.12.2015

Ved lyskrysset for fotgjengere på Mære (E6) kjørte jeg 0,8 km mot Heistad. Tok til venstre etter vei 260 mot Kringla. Fortsatte nord fra Kringla til en fotballbane på høyre side ved Holtaunet. Det kan være en utfordring å finne parkeringsplass om vinteren, men her var det god plass. Første del av turen gikk etter traktor/skogsmaskinveier igjennom et hogstfelt. Jeg gikk først inn til Øysteråshalla litt nord for toppen. Her var det mye skog. Fortsatte sør mot toppen av Husmannshalla. Her var det plantet ny gran etter hogsten. Det var ingen markering på denne toppen. På tur tilbake fulgte jeg noen traktorveier slik at jeg fikk utsikt mot Øysterås (Ostens heimplass) og Heistadberget. For å gjøre disse turene litt lengre, er det mulig å ta disse to toppene på samme tur. Like før Oksmyra dreide jeg tilbake mot fotballbanen.

Holtaunet og fotballbanen har samme innkjørsel
Her blir det vanskelig å få mål. Spesialkonstruert for Gabor Kiraly og den grå joggebuksa.
Soloppgang over Husmannshalla
Toppen av Husmannshalla
Øysterås
Fin traktorvei ned mot Oksmyra
Øysterås og Heistadberget

Kjent stoff!

Written by Osten 03.12.2015 20:01

Dette var moro å se gamle tomter. Fin utsikt mot Østre, og Øvre Østerås. Vestre er gjemt bak Østre, og Nedre er nedenfor Øvre. Roset mitt hjemsted ligger på Østeråsmyra. Jeg bør vel besøk disse plassen igjen selv også! Takk for bilder.

Sv: Kjent stoff!

Written by TERJES 04.12.2015 01:05

Bildene ble ikke 100% da sola glimret med sitt fravær.

Det er korte dager med lite lys nå. Roset ligger jo helt perfekt til med en pf100 topp i Nordvest og en i sør. Gangavstand til begge. Men Peakbook hadde jo ikke sett dagens lys på den tiden du var der. Jeg har sett litt på rapportene dine, og det nærmeste jeg har vært på dine jaktmarker er Hallingnatten, men jeg gikk opp fra Gørrbu.