Hamran (M. Gauldal PF100) (30.11.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Hamran (638m) 30.11.2015

Sen jobbstart gav muligheten for en kjapp tur til en PF100-topp i nærheten sammen med Rigel. Kjørte E6 til Støren og tok av Rørosvegen til Rognes. Her ble Gaula krysset før vi kjørte tilbake igjen på den andre siden. Etterhvert bratt, smalt og svingete opp mot Bjørga. Litt før enden av vegen tok jeg av opp til gården Lykkja, der en ung og snill dame lot oss parkere. Hun var lite kjent i terrenget opp til Hamran så dette var nok ikke en treningskompis av Marit. ;-)

Vi fulgte en traktorveg opp fra gården som etterhvert gikk over til sti. Rett etter start slo været om fra lav sol til tett snøvær, noe som holdt seg hele turen gjennom. Kommer vinteren nå...?

Etterhvert kom vi ut av skogen, over diverse myrer og til slutt opp til toppen av Hamran. Mange spor etter både folk og dyr oppover marka men denne toppen har faktisk ikke vært besøkt av toppsamlere tidligere..

Omtrent samme veg tilbake til bilen. Fin tur med skikkelig førjulsstemning takket være snøværet. Fortsatt ikke helt spekt på i marka så det ble noen blaute myrer i dag også.

Varde og nedblåst trigpkt på toppen av Hamran.