Toppsamling Lindås i haglbyger - Djupedalseggene (29.11.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Øvre Veland (232m)
Endpoint Øvre Veland (232m)
Ascents Djupedalseggene (449m) 29.11.2015
Skikkelig vestavær med vind og nedbør denne siste søndagen i november. Kjørte hjemmefra kl 0830 i retning Nordhordland. Etter litt "roting" kjørt jeg av fra E39 ved Ostereidet og tok raskt veidelet mot nord i undergang under E39 merket Nesbø. På smal og svingete vei med etter hvert Djupedalseggene på min høyre(østlige) side ankom jeg Veland og tok av smal vei med hårnålssvinger opp mot Øvre Veland, hvor jeg fikk lov å parkere i tunet på den øverste gården. Den hyggelige bonden som tilfeldigvis var ute i tunet ga nyttige tips om hvor stien gikk. Og de turtipsene viste seg nyttige ettersom stien i tiltagende grad oppover viste seg å være nedsnødd.
Oppover fra Øvre Veland

I jevn stigning i tiltagende snødekke bar det oppover, på toppeggen tråkket jeg i 15 cm snøhagl. Ikke de helt store forholdene for å nyte utsikten under dagens værforhold, men så da såpass at trig. punktet lengst nord på eggen ikke er høyeste punkt, målte dette tvert i mot til å ligge 150-200 meter lenger sør på eggen GPS-målt 3-4 meter høyere enn trig. pkt., uten noen toppmarkering. Antar flott utsikt under andre værforhold.

Trig. punkt
Høyeste punkt sør for trig. punkt

Relativt raskt ned igjen til bilen og videre til Totlandsfjellet, som jeg uten for mye leting ville kunne rekke før "deadline" for "avtaler" hjemme.