Kilimanjaro via Lemoshoruten 8 dager (27.11.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Lemosho Glades (2,250m) 27.11.2015
Mweka gate (1,620m) 27.11.2015
Shira camp 2 (3,850m) 27.11.2015

Vi hadde tenkt lenge på at en tur til Kilimanjaro ville være midt i blinken for oss, og da jeg gjorde Research til turen så kom jeg over Julia (Julia Helgesen) sin turrapport og bestemte meg for at vi også skulle gå Lemoshoruten med crater camp. Hun anbefalte også Ahsante tours så det endte med at jeg bestilte turen hos de jeg også, og var veldig fornøyd med det, så kan varmt anbefale Ahsante tours som er et lokalt familiebasert firma fra Moshi.
Tips: Ta med klær og sko du kan gi bort etter turen, bærerne er veldig glade for å få ullundertøy, andre klær og fjellsko!!

Dag 1, 22.11.2015: Lemosho gate (2100 moh) til Big tree camp (2800 moh), 7 km
Vi ble hentet på hotellet vårt ved Moshi om morgenen av guiden vår Chunga, assistentguide Emilien og sjåfør og kjørte til Londorosi gate der vi måtte registreres og alt utstyret veies, det tok en times tid. Deretter kjørte vi en halvtimes tid til Lemosho gate der vi skulle starte gåturen. Bærerne gjorde seg klare og gikk først mens vi spiste lunsj i bilen og ventet på at regnet skulle gi seg. Den første dagen skulle vi gå til leiren Big Tree Camp som ligger i regnskogen, og regnskogen levde opp til navnet sitt, småregn nesten hele tiden. Fin sti å gå på og rolig tempo, og etter 2,5 timer var vi allerede oppe i campen der teltet vårt allerede var satt opp og vaskefatet sto klart. Mye fugleliv å høre langs stien, og så noen black and white columbus aper som koste seg i trærne. Det begynte å pøsregne like etter vi kom til leiren så mesteparten av ettermiddagen ble brukt til avslapning og lesing i teltet.

Lemosho gate, her startet turen mot Kilimanjaro
Black and white coloumbus ape
Utsikt fra big tree camp

Dag, 2 23.11.2015: Big Tree Camp til Shira 2 (3900 moh), 14 km:
Våknet opp til sol og blå himmel. Fikk servert både havregrøt og pannekaker til frokost, luksus og det vi fikk også hilse på en blue monkey som vistnok pleide å holde til å nærheten av campen før vi la avgårde mot Shira 1 der vi skulle spise lunsj. Det var passe t-skjorte temperatur og vi koste oss der vi gikk i regnskogen omgitt av store trær med masse lav og fuglesang. Det var god stigning og etter hvert forsvant trærne og buskene overtok. Nå som trærne forsvant ble utsikten straks mye bedre. Stien gikk ned i en dal og da vi startet på oppstigningen på andre siden begynte det å regne, og resten av dagen pøste det ned. Heldigvis kunne vi sitte under ett lite tak og spise lunsj ved Shira 1 før vi fortsatte videre over Shiraplatået, slettelandskap, mot Sira 2. Regnet øste ned og da oppstigningen fra Shiraplatået mot Shira 2 begynte var stien ikke lengre sti men bekk med mye vann. Vi måtte også krysse tre bekker som nå hadde vokst betraktelig og det var vanskelig å finne gode steder å krysse dem på. Guiden vår badet ufrivillig to ganger da han skulle prøve å krysse bekkene. De fleste bærerne hadde gått i forvegen, men vi tok igjen en ved den siste bekken som skulle krysses like før Shira 2. Han var gjennombløt og ville nok komme seg til campen så fort som mulig, men det er ikke alltid like lett å hoppe med tung bagasje liggende på hodet, og bagasjen datt i vannet. Heldigvis greide han å få tak i preseningen som han hadde pakket tingene inn i, men med den sterke strømmen og alt vannet som rant inn i preseningen så greide han ikke å dra den opp. Jeg var nærmest og hoppet først etter og vi greide å holde fast i preseningen som raknet mer og mer, men heldigvis kom guidene også til unnsetning og vi fikk etter hvert reddet opp mesteparten av bagasjen. Rune greide å plukke opp en del ting som lurte seg ut av preseninga, før det forsvant nedover elva. Det var heldigvis bare en liten skråning igjen før vi var oppe ved leiren og Gudlivi som den uheldige bæreren het (han var også kelneren vår) sto å hakket tenner og alt i sekken hans var klissvått så jeg fant fram dunjakka mi og ei god og varm lue og Rune fant frem bukser og ullundertøy så han skulle få varmen i seg igjen. Chunga giden som falt i vannet hadde heldigvis pakket tøyet sitt i vanntette bager så han hadde noe varmt å ha på seg. Jeg var klissblaut fra topp til tå, så fikk skiftet til tørt tøy før jeg la meg i soveposen som var litt blaut den også for å slappe av litt. Jeg kjente at formen ikke var på topp, og da middagen var klar var jeg så kvalm at jeg ikke greide å få ned noe. Regnet hadde heldigvis stoppet og det var kjempefin utsikt mot Kilimanjaro og Mount Meru. Gikk å la meg etter middag og håpet at kvalmen ville gå over. Vi brukte rundt 7 timer på gåturen til Shira 2.

Stien mot Shira 1 gikk mellom høye busker
African white necked raven sturer i regnet på Shira 1
Kilimanjaro titter frem fra skyene ut på ettermiddagen, Shira 2
Solnedgang over Mount Meru fra Shira 2

Dag 3, 24.11.2015: Shira 2 - Lava Tower (4600 moh) - Barranco camp (3950 moh), 11km:
Det hadde vært klarvær og kuldegrader om natta, men nå varmet sola og vi fikk tørket klær og sko i sola og vinden før vi la avgårde på dagens etappe. Det var sparsomt med vegetasjon nå, og grei sti å gå på. Toppen av Kilimanjaro var godt synlig og lokket på oss. Formen min var heldigvis på topp igjen og jeg spiste en god frokost. Dagens etappe gikk først til Lava Tower på 4600 moh der vi skulle spise lunsj og det gikk strålende lenge helt til vi kom til siste bakken opp til Lava Tower, der kjente jeg at kvalmen begynte å komme og da vi kom opp på toppen ble det spying. Her var det mye flere folk for her går Lemosho og Machame ruten sammen og følger samme vei resten av turen. På de to første campene var det bare to andre lag i tillegg til vårt. Ble ikke så mye lunsjspising på meg, men mange stripemus som sprang rundt og underhold oss. Deretter bar det nedover igjen og resten av veien til Barranco campen var stort sett nedoverbakke. Nede i dalen vokste det massevis av ett veldig spesielt tre som er endemisk for dette området, Kilimanjaro senecia. Jeg var kvalm hele veien ned, men ble ikke mer oppkast heldigvis, så la meg i teltet og slappet av en stund da vi kom til leiren. Kvalmen ga seg heldigvis etter hvert så fikk gått litt rundt i leiren på ettermiddagen og sett det fantastiske landskapet. Vi hadde brukt ca seks timer på turen til Barranco.

Tørking av tøy før avreise fra Shira 2, Mount Meru i bakgrunnen
Målet nærmer seg, Emilian, assistent guide
Stripemus
Senecia treet som er endemisk for området
Nesten fremme i Barranco camp

Dag 4, 25.11.2015: Barrancho Camp - Karanga Valley Camp (3969 moh), 6 km
Denne dagen var det en kort etappe som begynte ganske spennende med klyving opp Barrancho wall. Det var ikke utsatt eller vanskelig, men måtte bruke hendene noen steder, veldig gøy. Formen var på topp da vi kom til kom til toppen av Barrancho wall, hadde en liten pause der før vi gikk videre. Det gikk først litt nedover og bortover før det var litt stigning igjen og så bars det nedover til Karanga elva. Jeg kjente at kvalmen kom sigende den siste stigninga før vi gikk ned til elva, og etter elva var det bratt opp til Karanga Valley Camp, noe som ikke hjalp på formen min, så jeg stupte rett inn i teltet og la meg for å slappe av da vi kom frem. Etter noen timers avslapping var formen igjen bra og jeg og Rune gikk en liten tur i leiren, men tåka var så tett at vi ikke kunne gå langt unna teltene for å være sikker på å finne de igjen.

Bærere på vei opp Barrancho wall
Småklyving opp Barrancho wall
Selv over 4000 moh finnes det litt liv, her en alpine chat

Dag 5, 26.11.2015: Karanga Valley Camp - Barafu Camp (4600 moh), 4 km
Kort etappe også denne dagen, kun 4 km og 650 høydemetre. Etappen gikk veldig greit, fint vær, slettelandskap men god stigning på slutten opp til Barafu Camp. Det begynte å snø da vi kom opp til campen og bærene som ikke hadde rukket å komme frem før oss på denne korte etappen fortet seg å sette opp teltene for oss mens vi gikk opp til rangerenes hytte og skrev oss inn i protokollen. Etterpå var det avslapning i teltet mens vi ventet på at snøværet skulle gi seg mens vi nøt en bedre lunsj. På ettermiddagen gikk vi en times akklimatiseringstur med guidene videre mot toppen, til 4800 moh. Fint vær nå og toppen lå og lokket på oss. Tilbake i leiren ble det servert en god to retters middag som vanlig før vi la oss tidlig for å være klar til morgendagens tidlige avgang.

Frokosten besto først av en porsjon havregrøt  så enten toast eller pannekaker med diverse tilbehør
Frokosten besto først av en porsjon havregrøt så enten toast eller pannekaker med diverse tilbehør
Hvor mange tanzaniere trengs det for å få to nordmenn til toppen av Kilimanjaro? Ni, to guider, kokk og seks bærere :) Kilimanjaro gjemmer seg i skyene
Guiden og kokken vår tok en liten dansepause :)
Det snør det snør, tidelibom

Dag 6, 27.11.2015: Barafu camp til Uhuru Peak (5895 moh)
Sto opp kl fem for å være klare til avgang kl seks. Spiste en god frokost før vi la avgårde. Det gikk veldig fint opp til ca 5000 moh, da begynte kvalmen å melde seg, og det ble litt spying. Gikk videre ett stykke før det var ny spypause. Guiden sa da at det ikke var forsvarlig å overnatte i Crater Camp som var den opprinnelige planen, så alle bærerne unntatt en Gudlivi, snudde. Det gikk sakte oppover steinura mot Stella point, og siste bakken opp til Stella point var fryktelig lang og bratt, men kom oss opp til slutt. Ved Stella point måtte vi på med mer klær for her snødde det og blåste litt, var også snødekke på bakken nå. Jeg var veldig kvalm og hadde kastet opp mange ganger allerede, så Rune måtte overtale guiden til å la meg gå videre til toppen fra Stella point mens jeg lå og spydde. Heldigvis greide vi å overtale han, med unntak av kvalmen så følte jeg meg i fin form. Nå var det bare ca 45 min å gå til toppen og ikke mange høydemetre. Skydekket sprakk opp litt mens vi gikk siste biten mot toppen og vi fikk litt utsikt. Jeg var veldig glad da vi kom til toppen, brukte ca 7 timer opp. Ble tatt noen bilder og fikk sett litt på utsikten, men pga kvalmen fikk jeg ikke nytt det så veldig. Etter bildetakinga var det bare å komme seg ned til Barafu Camp igjen, vi fikk ett glimt av Crater Camp der vi egentlig skulle ha overnattet, men med formen min så var jeg veldig glad for at vi skulle mange høydemetre ned istedenfor å overnatte på ca 5600 moh. Vi brukte 2,5 timer ned til leiren og etter å ha slappet av der i fem minutter så forsvant kvalmen endelig og jeg kunne nyte følelsen av å ha besteget Kilimanjaro :)

Klar for topptur :)
Bærerne på vei opp

Stella Point
Endelig på toppen
Guidene våre Emilien og Chunga samt bæreren Gudlivi som ble med helt til topps:)
Vi fikk litt utsikt:)

Dag 7: 28.11.2015, Barafu Camp til Mweka Camp (3100 moh), 7 km
Siden det ikke ble overnatting i Crater Camp ble det en relativt kort etappe i dag til Mweka Camp på 3100 moh der vi skulle overnatte. Mange høydemetre ned på relativt kort distanse. Det var mye fugleliv da vi kom ned til der vegetasjonen begynner å ta over igjen og vi gikk rundt i campen og så på fuglelivet om ettermiddagen.

Nest høyeste topp på Kilimanjaro
Bye bye Kilimanjaro
Barraca bærer to toaletter på skuldene
Montane White-eye

Dag 8. 29.11.2015 Mweka Camp til Mweka gate (1640 moh), 10 km.
Startet tidlig for å komme tilbake til sivilisajonen og få shoppet litt i Moshi før vi skulle dra på safari dagen etter. Mye fugleliv i regnskogen vi gikk i, men fryktelig vanskelig å se. Vi så en flokk med blue monkey. Da vi kom til Mweka gate fikk vi diplom, og vi gav ut tips samt klær, sko og utstyr til den fantastiske gjengen som hadde vært med oss på tur. Vi hadde fått tips fra noen vi kjenner som hadde vært på Kilimanjaro om at bærene ville sette stor pris på å få klær så vi tok ikke med oss de nyeste klærne og skoene, men ting som vi gjerne kunne kvitte oss med. De ble veldig glade for å få klær og sko selv om de stinket svette etter 8 dagers bruk, og vi fikk god plass i bagasjen til suvenirer.

Mweki gate
30.11-04.12: Vi avsluttet md fem dager fantastisk safari med Tropical trails. To netter i Serengeti, en i Ngorogoro og en i Tarangire nasjonalpark før hjemreise. Vi fikk sett alle de fem store samt mange andre store og små dyr og fugler:)

Gratulerer

Written by otto 25.12.2015 22:47

Hiver meg på her...

Sv: Gratulerer

Written by Sola19 27.12.2015 22:01

Takker :)

Gratulerer!

Written by Osten 29.11.2015 22:24

Jeg måtte ha to forsøk. Første gang matforgiftning i Morsi.

Sv: Gratulerer!

Written by Sola19 06.12.2015 18:57

Takk! Det var med nød og neppe jeg kom meg til topps pga kvalme og oppkast, men ingen matforgiftning heldigvis:)

Grattis!

Written by SturlaS 29.11.2015 20:31

Hvilken rute gikk dere? Noen høydeproblemer?

Sv: Grattis!

Written by Sola19 06.12.2015 18:55

Takk for det! Vi gikk Lemosho ruten, 8 dager. Jeg fikk problemer med kvalme og kastet opp mange ganger, så det var bare med nød og neppe jeg kom meg til topps....