Nasjonstopper BeNeLux (28.08.2013)

Written by Banjo (Gudmund Hunskaar)

Start point Spa
Endpoint Liege
Characteristic Car drive
Ascents Signal de Botrange (694m) 28.08.2013
Burgplatz (558m) 28.08.2013
Kneiff (560m) 28.08.2013
Vaalserberg (322m) 28.08.2013

Nasjonstoppturer i Belgia, Nedeland og Luxembourg. Ideen om å ta disse tre toppene ble født da vi ikke hadde noe bedre å foreta oss denne dagen. Kjørte fra Spa i Belgia til Belgias høyeste. Parkerte rett ved toppunktet, tok et par bilder og ruslet en tur i området som tydelgvis var et turområde.

Toppunktet i Belgia

Derifra kjørte vi sydover til Luxembourg for å finne toppen der. Toppen er markert i grøfta langs en liten grusvei. Men sjølve toppunktet er opplagt ute på et jorde, det var treska så vi gikk selvsagt de tyve meterne dit.

Høyest i Luxembourg

Noen kilder oppgir også at Burgplatz er Luxemborgs høyeste punkt, så for å være sikre avla vi også dette punktet et besøk.

Vi kjørte deretter nordover til trerikspunktet mellom Nederland, Belgia og Tyskland. Her fant vi og Nederlands høyeste punkt.

Høyest i Nederland

Totalt brukte vi ca fem timer på disse tre nasjonstoppene. Vi kunne antakelig gjort det på halve tiden om vi ville. Registrerer verken høydemeter eller tilbakelagt distanse på turen, vi kjørte strengt tatt bil mer eller mindre helt frem til punktene.