Tenerife - Dag 5: Parque Rural Anaga (19.11.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Ascents Chinobre (910m) 19.11.2015
Pico del Inglés (1,020m) 19.11.2015
Paso (934m) 19.11.2015

Dette var ingen grei dag for en fjellkar som er oppvokst med allemannsretten. Hindringene stod i kø utover dagen, men vi fikk da registrert noen nye topper.

Montaña Del Cabezón

For 5te dag på rad ble det over 2000 høydemeter opp fra lavlandet i Tenerife. Denne gangen kjørte vi opp til Teide besøkssenter og etter en kort stopp der fortsatte vi opp mot observatoriet. Her var selvsagt adgang forbudt, men vi trosset forbudet og gikk opp til hovedbygningen, ringte på og spurte pent om vi kunne besøke høyeste punkt. Blankt avslag. Her måtte det søkes først. Det var surt helt inntil jeg oppdaget at det faktisk var Montaña Abreo (2406 moh) som var PF-toppen her. Da kunne det være det samme med observatoriet...

Anaga

Så fortsatte vi nordøstover ned den flotte ryggen som strekker seg mot La Esperanza og La Laguna. Her vekslet utsikten mot øst og mot vest avhengig av hvordan veien snirklet seg nedover. Utrolig flott biltur!

Fullt så flott var det ikke å komme til La Laguna. Vi hadde ikke sett ett skilt til Anaga og havnet nede i tjukkeste sentrum. Jeg kjente antydning til klaustrofobi og fulgte bare strømmen av biler. Så var vi på vei ned til Santa Cruz de Tenerife før jeg tok sjansen på å kjøre tilbake. Og kort tid etter fant jeg en stikkvei ned på den mye større veien mot Anaga.

Vi stoppet på et utsiktspunkt på vei opp fjellet og konstaterte at denne delen av øya var himmelropende forskjellig fra alt annet vi hadde sett så langt.

På vei til Anaga, men utsikt mot Teide og La Laguna

Pico del Inglés (Taborno)

Dagens første turmål var Taborno - som toppen het på kartet. Vi parkerte på en stor trailhead ikke langt fra toppen og spurte etter sti da ingen av skiltene gav noe info. Vi kunne velge mellom to retninger fikk vi vite, men ingen av retningene stemte. Vi bestemte oss for å kjøre videre. Lite visste vi da at her betød Taborno noe helt annet...

Vi parkerte ved en veikro 0,3km nord for toppen. Her var det skiltet til Pico del Inglés, som vi ikke hadde på noe kart. Men retningen var riktig så vi la i vei. På vei opp den fint tilrettelagte stien passerte vi noen fotografer som blåste såpebobler på en sopp. Det så ut som et dagsprosjekt og jeg har aldri sett så mye fancy utstyr. Med edderkopp-stativer, lys, paraplyer og alt som hører med.

På toppen var det en form for installasjon, gjerdet inn med piggtråd. Innafor var det måleinstrumenter over alt. Etter litt research fant vi ut at hvis vi stod på en gjerde-pillar så var hakene våre i høye med toppen. Siden vi tross alt hadde reist fra Norge så må det da regnes som bestigning når det ikke er noe høyere terreng vi kan nå! Dette var forøvrig den høyeste toppen nord for Teide-massivet.

Etter å ha trålet området litt mer fant vi et gammelt skilt som indikerte at toppen faktisk het Pico del Inglés, og da vi sjekket kartet nærmere etterpå fant vi ut at Roque Taborno var en av øyas store severdigheter og den hadde det tatt tid å gå til!

Roque Taborno

Nå var det tid for lunch og vi bestemte at vi skulle ta den i den lille bygda Taborno, oppkalt etter Roque Taberno (eller motsatt). Veien dit var enda smalere og mer svingete enn veien langs Anaga-ryggen, men vi kom da frem til slutt. Roque'en så klink umulig ut å bestige og vi gadd ikke engang gå den merkede ruten rundt toppen. Lunchen fristet mer...

Paso

Vårt neste mål var Paso. Vi stoppet ved en trailhead rett vest for toppen, men ingen skilt pekte mot Paso. Å besøke topper synes å være en fremmed aktivitet i denne regionen. Vi snakket med et par franske turgåere som heller ikke kunne hjelpe. Så la vi bare i vei langs den stien som hadde riktig retning, og snart kom vi til et kryss hvor vi holdt til høyre.

Det var innlysende at denne stien var en del av sti-nettet som gikk langs hovedryggen så etter hvert måtte vi bare inn i buskene og ta sikte mot toppen. Krattet var gjengrodd og tornebuskene boltret seg. Vi følte vel at dette var langt "utafor" men vi hadde ikke sett noen forbudt-skilt. Kort tid etter fant vi topp-varden og snudde med en gang bildet og GPS waypoint var sikret...

Chinobre

Neste mål var Chinobre, som jeg tror er den nest høyeste toppen i Anaga-regionen. Ved trailhead stod det at stien var stengt pga. vedlikehold! Vi resonnerte som så at denne stien er jo en del av det større sti-nettet og at det var lite sannsynlig at vedlikeholdet foregikk på denne siden av Chinobre. Det var jo tross alt 500m i luftlinje til toppen. Vi tok sjansen og var enige om å snu hvis vi så spor av vedlikehold. Flere andre kom spaserende nedover stien så det "hjalp litt på" ...

Det var flere skilt der, men de så vi ikke på. Vi hadde sett nok av infotavler denne dagen...

Etter 700m så vi avstikkeren opp til Chinobre. Det var en fin sti som myndighetene var i ferd med å plante igjen. Vi tråkket forsiktig forbi og mente vel at dette var neppe vedlikeholdsarbeidet det var snakk om siden det ikke fantes skilt mot toppen.

Det var en fin utsikt fra toppen, og jeg synes det er synd og skam at de er i ferd med å stenge adkomsten til denne toppen. Den er til og med merket som utsiktspunkt på kartet!

Pico de Limante

Vi bestemte oss for å sette kursen hjemover, men da vi passerte Pico de Limante - like vest for Chinobre - fant vi ut at vi kunne ta en kort, siste tur for dagen. Men etter 1 minutt på stien så vi en plakat som med all tydelighet formidlet at her kunne vi ikke gå uten løyve. Det var bare å snu med forurettet sak.

Det var ikke bare løyve som manglet. Det vanket også en bot på 601,01 Euro (!) dersom man ikke kunne fremvise løyve. Dette var jo totalt irriterende siden vi ikke hadde andre ønsker enn å gå de stiene som var avmerket på turkartet vårt! Da jeg kom hjem til Norge så jeg også at tilsvarende plakat (dog i dårlig forfatning) stod ved stien mot Chinobre. Jeg bestemte meg derfor å sende en mail til de rette myndigheter på Tenerife og fikk til svar:

''Hello, good morning: you need permission for this way.
To book places for the tour to The Pijaral (La Ensillada - Cabeza del Tejo) should send an email to medionatural@tenerife.es with the following information:
Name of the person responsible for the group
Passaport Number
Date activities
Number of people who will make the walk
Contact mobile telephone

Next day you will be sent a receipt with the reservation to your email along with a map of the route that you can carry in your mobile without printing.''

Og ruten det gjelder er denne:

Stien som trenger forhåndstillatelse

Nå var vi ganske lei restriksjoner og jeg ønsket meg tilbake til hotellet hvor jeg kunne få en kald øl uten å søke på forhånd. Vi kjørte ned til San Andreas, og deretter gjennom Santa Cruz før vi fulgte motorveien tilbake til Puerto de la Cruz - hvor vi ankom etter mørkets frembrudd...