Dagstur august til kommunetoppene i Ringsaker og Åmot (21.08.2015)

Written by Gisle

Start point Skvaldra (760m)
Endpoint Hemmelkampen (1,062m)
Ascents Sørøst for Hemmelkampen (1,057m) 21.08.2015 11:30
Tuva (1,090m) 21.08.2015 11:30

Skvaldra var utgangspunktet for dagens tur. Dette var en flott sommerdag med sol og varme hele dagen. Det gikk jevnt oppover på en sti gjennom bevaringsverdig skog, helt til jeg og bikkja plutselig var på snaufjellet. Skvaldra under:

Utgangspunkt for dagens tur.

Det gikk stort sett greit å finne fram til de to toppene, som jeg hadde planlagt. Dette fjellområdet er etablert terreng med mange sommerstier.

Etter Tuva gikk ferden videre til Hemmelkampen, som har det høyeste punktet i Åmot kommune, litt sør for fjellets toppunkt. For å komme dit gikk jeg på nordsida av myr og kratt i en bue, og så sørover til Hemmelkampen. På veien dit kom jeg til en bitteliten topp:

Jeg var litt usikker på eksakt det høyeste punktet i Åmot kommune. Men jeg tror ganske sikkert at jeg fant den.
Toppvarden Hemmelkampen (1063 moh).
Like sør-øst for toppvarden fant jeg denne lille varden, og jeg tror den markerer kommunegrensa mellom Stor-Elvdal, Åmot og Ringsaker. Så dette er det høyeste punktet i Åmot kommune.

Etter dette var det bare å kose seg på veien ned igjen til bilen. Jeg var litt seint ute, så det ble mørkt da jeg skulle kjøre hjemover. Det ble mye fint å se langs bilveien hjem:

Kveldsstemning ved elva Åsta.