Tenerife - Dag 2: Guajara, Pasajirón og Grieta (16.11.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Las Cañadas (2,150m)
Endpoint Las Cañadas (2,150m)
Ascents Montaña Pasajiron (2,527m) 16.11.2015
Montaña de Guajara (2,715m) 16.11.2015
Roque de la Grieta (2,575m) 16.11.2015

Montaña de Guajara

Dag 2 i Puerto de la Cruz, Tenerife. Dagens mål var akklimatisering på over 2000m som forberedelse til morgendagens tur til Teide. Vi valgte Montaña de Guajara som turmål - en populær topp som mange bestiger fra Las Cañadas. Denne turen er ikke tillatt mellom 07:00 og 14:00 på onsdager og fredager, men heldigvis for Anne (Rudsengen) og meg var det bare mandag.

Vi fulgte rute #4 - Siete Cañadas 0,8km til vi kom til en grusvei. Normalruta til toppen følger veien et stykke østover og går så opp i passet mellom Guajara og Pasajirón. Vi valgte korteste rute, krysset veien og fulgte rute #31 - Cumbres de Ucanca. Vi fortsatte opp en rygg langs en OK sti til den dreide øst og fulgte en markant hylle opp til toppen. På avstand så det helt vilt ut at man skulle gå den hyllen, men den var helt kurant. Guideboken sa at denne ruten var kun for "very experienced hikers" men det synes jeg var i overkant. Vel måtte man kanskje ta seg for når man skulle gå mellom noen steiner, men verre var det ikke.

På toppen var det - jeg antar - rester etter en gammel bygning. Her får man god le for vinden. Det var et halvt dusin mennesker på toppen, inkludert et par fra Østerrike. Han hadde en jakke med "Harley & Snow" på ryggen. Vi ble jo litt nysgjerrige og spurte hva det betød. Jo, det var en lokal greie hvor de kjørte Harley opp en slalombakke. Fyren var tøff så det holdt. Ikke bare kjørte han bratte skibakker med Harley, men han var også en klatrer med bestigninger som Eiger og Matterhorn på CV'en.

Når det gjelder høyden så står det et informasjonsskilt på toppen, hvor høyden oppgis til 2717m. 1001m lavere enn Teide...

Pico del Teide sett fra Guajara

Montaña Pasajirón

I utgangspunktet var planen bare å besøke Guajara, men når vi først var her oppe i nydelig vær var det naturlig å vandre litt videre. Vi fulgte normalveien ned mot passet mellom Guajara og Pasajirón og fortsatte så opp til Pasajirón. Jeg trodde ikke at Pasajirón var et 100m pf fjell, men det viste det seg å være. Ekstra bonus!

Roque de la Grieta

Fra Pasajirón gikk vi videre mot Grieta. Vi hadde ikke peiling på hva som skjulte seg på andre siden så vi forlot stien og tok sikte på ryggen litt etter at vi hadde passert sadelen. Det var relativt lettgått selv om vi var off-trail. Da vi kom opp på ryggen ble det veldig morsom klyving bortetter. Lite ante vi hvor enkelt det ville vært om vi hadde fortsatt stien litt til...

Anne klyver ryggen mot Grieta

Retur

Fra Grieta tok vi kurs mot stien. Det ble litt sikk-sakk gjennom buskas men det bød ikke på problemer. Så fulgte vi stien tilbake til der normalveien til Guajara kommer opp og gikk ned der. Etter hvert traff vi grusveien og fulgte denne tilbake. Det var utrolige pinnakler og steinformasjoner som dukket opp bak hver eneste sving. Etter hvert så vi fjellklatrere. Er veldig usikker på om de hadde lov til å bedrive denne aktiviteten. Vi så flere advarsler mot å gå utenfor stien.

Da vi var tilbake ved bilen følte jeg at akklimatiseringen hadde vært OK. Hadde ikke merket noe spesiell hodepine, noe som var svært oppløftende siden hodepinen fra gårsdagens tur til Rajada hadde sittet i timesvis etterpå. Nå skulle vi bare tilbake til Puerto de la Cruz og lade batteriene til ukas store mål - Pico del Teide.

Pico del Teide sett fra hotellrommet vårt