Tenerife - Dag 1: Montaña Rajada (15.11.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Base Teide (2,399m)
Endpoint Base Teide (2,399m)
Ascents Montaña Rajada (2,506m) 15.11.2015

På vei fra flyplassen i syd valgte vi å ta veien forbi Teide for å komme til Puerto de la Cruz. Siden vi skulle forsøke oss på Teide 2 dager senere ville vi være så mye som mulig oppe på fjellet før bestigningen - for akklimatiseringens skyld. Så da vi kjørte forbi der hvor stien til Teide begynner valgte vi å ta en tur opp til Montaña Rajada.

Vi fulgte Teide-stien et lite stykke, deretter en grusvei opp til en bygning. Herfra gikk vi opp på Rajada. Toppen som synes paddeflat fra avstand hadde masse spennende terreng å by på. Og ikke minst, vi fikk la kroppene våre kjenne litt på 2500 moh.

Det var litt uklart hva som var selve toppen så vi besøkte de tre knausene som kunne være kandidater.

Andre bilder fra bilveien...

Pico del Teide og deler av Puerto de la Cruz, sett fra hotellrommet vårt

Neste dag: Montaña de Guajara, Montaña Pasajirón og Roque de la Grieta

Missing title

Written by Snilen 23.11.2015 22:16

Skjønner ikke helt hva vi driver med her oppe i mørket og kulda akkurat nå. Teide krever ikke akkurat akklimatisering, men fint oppe i høyden da. Håper dere har formalitetene for topptur på Teide i orden.

Sv:

Written by arntfla 23.11.2015 22:24

Hei, vi er vel hjemme i mørket og kulda etter en flott uke på Tenerife. Formalitetene på Teide var selvsagt i orden, men alt annet jeg foretok meg (og som kommer etterhvert her på PB var nok ikke 'innafor'). Har fått mail fra nasjonalparkmyndighetene på La Gomera etter turartikkel på westcoastpeaks, men satser på at samme myndighet på TF ikke kan norsk.

Når det gjelder akklimatisering trodde jeg du var mer enn erfaren nok til å vite at noen sliter bare de passerer høyden på Galdhøpiggen. Selv tåler jeg ikke en lengre flytur med trykk på rundt 2000m. Dundrende hodepine. Så for meg var Teide et mye større prosjekt enn en vanlig fottur.

Plussgrader og shorts

Written by otto 23.11.2015 18:50

Flotte bilder i sommer og sol. Rett og slett nyydelig..

Sv: Plussgrader og shorts

Written by arntfla 23.11.2015 22:24

Takk for kommentar, Otto. Det var like nydelig som det så ut ;)