I Lunner (21.11.2015)

Paradiskollen (670m) 21.11.2015
Rinilhaugen (613m) 21.11.2015
Skotjernfjellet (651m) 21.11.2015

Manglet noen topper i Sør-Oppland og med Balteatus (Håkon Likvern) på laget skulle vi gjøre et lite innhugg denne lørdagen.
Kjørte fra Rena 05.30 og var startklare ved Bruvoll parkering 2 timer senere. Det var fine forhold med litt snø og ganske mange kuldegrader.
Første topp ut var Nordre Korsvatnhaugen Øst. Den ble besteget fra nord via et kjedelig tett granskogplantefelt. Men skogsbildet forandret seg straks toppen ble nådd. Nå var vi nemlig kommet inn i Rinilhaugen naturreservat. Et 1623 dekar stort barskogsreservat med storvokst gammel gran og mye død ved.

Håkon på Nordre Korsvatnhaugen Øst

Fortsatte for sikkerhets skyld de få hundre metrene bort til Rinilhaugen med retur samme veg.

Flott gammelskog i Rinilhaugen naturreservat
Lusegresset titter opp av snøen. Ved Rinilhaugen

Turens neste mål var Dalasjøhøgda. Kjørte til leirduebana på sørsida og gikk opp derfra men ned igjen etter sti litt lenger øst.

Liggeplass for rådyr.
Kald lunsj på Dalasjøhøgda

Traff en lokalkjent kar som fortalte oss at bommen på dette skogsbilvegnettet nettopp hadde blitt ødelagt. Passet oss bra, da vi nå kunne fortsette med bil helt inn til foten av neste topp; Skotjernfjellet.
Parkerte i kanten av naturreservatet og gikk mot Fjellsjøen, før vi dreide øst og bratt opp til toppen. Ned igjen om Bukkehøgda.
Dette er et fint gammelskogsområde med mye kontinuitetsskog som huser mange sjeldne arter, blant annet den rødlistede lappkjuka.

Tre kjemper på Skotjernfjellet

Det var ennå litt igjen av dagen og på åpne skogsbilveger fortsatte vi til østsida av Paradiskollen. Parkerte ved vegslutt og villgikk rett til topps.
Dette var dagens fineste topp hva utsikt angår; så både Gaustatoppen og Norefjell + mye av Lunner, Jevnaker og Gran kommuner!

Ivrig fotograf og .....
fornøyd toppsamler på Paradiskollen

Vel nede ved bilen igjen kom mørket sigende og vi returnerte, godt fornøyde med dagens fangst, til Rena.

Missing title

Written by Døl 23.11.2015 18:55

Snart halvveis i Oppland med denne farten.