Med Helgesen på Sirikjerke - Øvre Eiker (15.11.2015)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Sirikjerke parkeringslomme (512m)
Endpoint Sirikjerke parkeringslomme (512m)
Ascents Sirikjerke (635m) 15.11.2015
Visits of other PBEs Sirikjerke parkeringslomme (512m) 15.11.2015
Sirikjerkeveien (260m) 15.11.2015

Det ble en sløv søndag formiddag. mortenh (Morten Helgesen) og linntherese hadde overnattet hos oss etter lørdagens tur. Vi skulle på tur i dag også, men jentene storkoste seg på morgenen mens Morten og jeg sto sent opp. Etter en del Peakbook-prat, og noen andre temaer, var det først da klokka nærmet seg 12 at kom vi av gårde. Frida overnattet hos ei venninne og skulle i en bursdag ganske tidlig, så hun var ikke med i dag. Julie skulle i en annen bursdag klokka 15, så det var ikke mange timene vi hadde til rådighet. Synd det, for været denne søndagen var aldeles nydelig. Blå himmel og lite vind.

Vi kjørte gjennom Mjøndalen og opp mot Hagatjern hvor Sirikjerkeveien tar av til høyre. 50 kroner kostet det i den manuelle bommen. Videre på ganske hullete grusvei opp til parkeringslomma hvor stien til Sirikjerke (635) starter. Fullt på parkeringen i dag, men så skal det ikke mye til å fylle opp denne plassen heller. 3 biler, og da var det ikke plass til våre. Vi fikk satt våre biler på veiskulderen ved siden av parkeringslomma.

Det er ikke langt opp til Sirikjerke. Rundt 1 km, og så er man oppe. Stien i dag var delvis isete pga frost og mye skygge, men også veldig vått i myrområdene. Mye vann i bakken. Etter drøyt 20 min var vi på toppen. Vi lot Linn Therese og Julie lede an oppover, og da gikk det i et tempo som gjorde at Morten og jeg måtte pese litt, faktisk. Morten kunne vel skylde på en gryende forkjølelse, men hva skulle jeg skylde på…?

15.11.2015 - Linn Therese og Julie helt til topps på Sirikjerke (635).
15.11.2015 - Klatring i masta på toppen av Sirikjerke (635).
15.11.2015 - På Sirikjerke (635).
15.11.2015 - Topp stemning i fantastisk vær på Sirikjerke (635). Dagen etter var det meldt snø...

På toppen er det fin utsikt vestover og delvis nordover. Vi knipset noen bilder av jentene som klatret i masta. Morten og Linn T. hadde ikke vært på denne toppen før, mens Julie og jeg var her i 2012. Det er en ganske populær topp, siden den har litt utsikt og er den høyeste i marka sør for Drammen. Så det var forholdsvis mye folk på tur i dag i finværet.

Julie og Linn Therese ville bevise at de var villmarksjenter ved og selv klare å tenne opp et bål. Vi ruslet 250 m nordvestover igjen til en fortopp som stien delvis går over. Der var det allerede en gammel bålplass ved to tvillingfuruer som begge hadde hatt en krokete oppvekst. Jentene jobbet lenge og vel med å få fyr på bålet, men det endte med at Morten måtte tilby sin kompetanse etter hvert. Så her ble det dessverre stryk på eksamen og ingen tittel som villmarksjenter ennå.

15.11.2015 - Morten bistår "villmarksjentene" med sin kompetanse innen bålopptenning.
15.11.2015 - Julie på to furuer som ser ut til å ha hatt de samme tøffe oppvekstkårene.

Vi fikk allikevel varme pølser takket være Mortens brenner og siste rest av gass, før vi vandret på stien ned til bilene igjen. Det ble en rask avskjed siden vi hadde en bursdag å rekke. Morten og Linn T. kjørte den lange veien til Valdres igjen, mens jeg fikk avlevert Julie en halvtime på overtid. Da var heldigvis ikke alle kommet i bursdagen ennå…

Takk igjen for en knallbra helg, Linn Therese og Morten! Like trivelig som alltid!