Kommunetopptur til Østfold med litt dårlig reseach (14.11.2015)

Written by Firing (Live Firing Solheim) GSM

Ascents Spydeberg varde nordtoppen (257m) 14.11.2015
Spydeberg varde sørtoppen (258m) 14.11.2015
Taraldrudåsen (225m) 14.11.2015
Sørøst for Taraldrudåsen (223m) 14.11.2015
Vardeåsen (tårnet) (234m) 14.11.2015

På tur med Nina, de tre første kommenetoppene gikk greit, det var værre med den fjerde....

Tur 1: Sørøst for Taranldrudåsen (Skiptvet) og Taraldsrudåsen (Våler): 6,9 km 2 timer 120 hm
Kjørte til Lund i Skiptvet kommune, og inn til gården Lunder. Ville ikke parkere der, selvom det var en liten parkeringslomme i utkanten av gårdstunet. Kjørte derfor de få hundremeterne tilbake til hovedveien og parkerte på Grendehuset. Gikk tilbake på gårdsveien og på sti inn i skogen ved Lunder. Måtte så på to eldre herremenn. Vi fortalte vårt ærend, og det var selveste grunneieren av "toppen" sørøst for Taraldsrudåsen. Det hadde ikke vært noe problem å parkere ved grillhytta i utkanten av gårdsplassen hans, men han var ikke særlig begeistra for de som hadde kjørt litt på stien innover i skogen. Stien vi fulgte er blåmerka og går over Taraldrudåsen og til hyttefeltet på vestsiden av denne. Slo følge med de to kara som etterhvert kunne vise oss stien som går mot, og rett i underkant av sørøst for Taraldrudåsen. Denne stien var ikke så godt synlig overalt, men merket med bånd. Ingen av disse stiene står merket av på kartet.
Det var derfor lett skuring å nå den første av dagens kommunetopper. Nok en flat skautopp, men kan huke av en til på lista. Gikk så ned mot Langtjernet og fulgte sti nordover langs vannet til vi kom inn på stien vi startet på. Så noen hundre meter videre til Taraldrudåsen, tårnet her og GPS-søk etter høyeste punkt. Tråla rund og rund uten å finne noen varde, men etter spora på GPS'n hadde vi tråkka over toppunktet opptil flere ganger. Så da sa vi oss fornøyde. Så var det bare å følge den store stien tilbake.

Tur 2: Spydeberg varde sørtopp (Spydeberg) og nordtopp (pf>100): 6,3 km 1,5 time 180 hm
Kjørte så et lite stykke nordover og parkerte ved Nygård. Fulgte vei (låst med bom) så langt den står på kartet og fulgte traktorvei/sti videre (strå merket på kartet på UT.no) til hytta som ligger rett sørøst for toppen. Ingen sti videre herfra, men da er det bare noen hundre meter videre til kommunetoppen og det nedfalne tårnet der. Tok også med oss pf>100 toppen som ligger rett ved, på andre siden av kommunegrensa.

Da var 3 kommunetopper og 1 pf>100 unnagjort, og det var ennå en stund før det ble mørkt. Fant ut at da rekker vi også Askim, en kort tur med sti.

Tur 3: Vardåsen wanna be, kunne vært på høyeste i Askim: 3 km 50 min 70 hm
Navigerte bilen nordover til litt forbi Heller og parkerte på et utfartssted like ved Skansehytta. Fulgte sti fra P-plass, forbi Skansehytta og merking til "Tårnet". Lett skuring. Endelig et inntakt tårn som det går an å gå opp i (på egen risiko....). Fikk med oss de siste solstrålene, og et orange lys over skog på skog på skog på skog. Glad og fornøyd rakk vi tilbake til bilen uten bruk av hodelykt.
Det var først da jeg skulle registrere turene her på peakbook dagen etter jeg oppdaget at Tårnet på Vardåsen ikke ligger på høyeste punkt! Det ligger ca 140 meter lenger inn i fyttigranskauen! Arg.
Enda godt vi ikke er ferdige med Østfold og uansett må tilbake, og det på samme traktene av fylket. Nå kan vi ihvertfall både kjøreveien og stien opp :-p

Nesten tilfeldig..

Written by venkekristin 22.11.2015 21:40

Hadde fram til ca kl.12 i dag planer om å bestige Slavasshøgda, fylkestoppen i Østfold i dag :)

Ble Fjellsjøkampen i Akershus istedet!

Fint å se du har vært på tur.. selv for noen dager siden :)

Sv: Nesten tilfeldig..

Written by Firing 22.11.2015 21:49

Er stadig på tur, men blir mest kyststien hjemmefra eller skauen bak huset som er helt fri for topper.

Har planer om Slavasshøgde etterhvert jeg også, i kombinasjon med en overnatting i Haukenestårnet :-)

• +

Sv: Sv: Nesten tilfeldig..