Kald topptur med elbil (21.11.2015)

Written by evatopp

Ascents Ursknappen (504m) 21.11.2015

Eva, Marit og Julie dro klokken åtte fra Oslo og var innom Nes kirkeruin i soloppgang før topptur.

Vi kjørte av E16 til Skogbygda (ved Essostasjonen). Videre opp bomveien ved Sør-Falleth (kr 30 i mynt). Vi kjørte på grei grusvei helt frem til en rød bu merket Migerdalen. Fint å parkere.

Veien videre gikk over til å bli en sti som endte ved Steinsjøen. Idyllisk sted. Videre på grei sti med blå merking. Over flotte myrer med majestetiske gamle furutrær og gjennom skog frem til toppen. Den ligger et par hundre meter fra merket sti, og det er satt opp skilt som viser vei og igjen er stien grei. En veldig fin tur på 10,5 km der vi brukte litt over to timer.

Med elbil og minus ni grader ble det lite strøm til returen. Esso kjente ikke til ladestasjoner i nærheten, men en hyggelig mann med elbil fra Opakermoen inviterte oss hjem til garasje med lader. Vi takker, uten deg hadde vi hatt trøbbel. I ladepausen fikk vi med oss litt av Oldtidsveien langs Glomma.