Til topps i Romeriksåsen (22.11.2015)  5

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Harestua (245m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Paradiskollen (670m) 22.11.2015

Paradiskollen som er greiest å nå fra Harestua er Romeriksåsens høyeste punkt. Romeriksåsen er avgrenset av kommunene Gjerdrum, Skedsmo og Nittedal i syd og strekker seg opp til Leiravassdraget i nord (mellom Nannestad og Lunner). Topper som Marifjell (717) og Fjellsjøkampen (812) ligger dermed utenfor dette området.

Kristin var med idag på denne vakre og kalde novembersøndagen. Det var rim overalt og i terrenget lå de få centimetrene med snø som kom for en stund siden. Parkerte rett ved jernbanelinja ved en smal undergang der hvor den blåmerkede stien starter. Fin sti hele veien, bredest første del og smalere lenger opp. Vi gikk i passe tempo oppover kun avbrutt av en kort drikkepause. I den siste kneika var det issvuller og tau var montert. Kjekt å ha! Kollen var like flott som jeg antok. Glissen skog og vidunderlig utsikt vestover mot Norefjell og Gaustatoppen bl.a. Det var også en hytte der oppe, en sikteskive samt et minnesmerke for en rektor og ildsjel. Vi koste oss i solveggen med kaffe/te og quasadillas. Da sola forsvant merket vi kuldegradene bedre og vi luntet nedover. Møtte en håndfull andre også, flere med hund. Det er mulig med rundtur her via f.eks. Rundkollen som også er et yndet turmål.

Dette er nok noe av det beste jeg har gått innenfor 45 minutters kjøreavstand fra egen garasje.

I mitt nærområde igjen..

Written by venkekristin 22.11.2015 21:44

Og jeg var på Fjellsjøkampen..altså uttafor "området" i dag :)

Kremtopp!

Written by Nils 22.11.2015 17:13

Paradiskollen er en flott topp ja. Overraskende fin, med en nydelig utsikt til å være en skogstopp. Helt klart en av de beste skogstoppene jeg har vært på.