Krokberg og Rånøyeggi - skisesongen er i gang (20.11.2015)  6

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Ovenfor Hafslo (520m)
Ascents Krokberg (1,356m) 20.11.2015
Rånøyeggi (1,359m) 20.11.2015

De siste dagene har ryktene om brukbare skiforhold i høyden gått som et flammeteppe gjennom studentmiljøet i Sogndal. Det virket som at alle hadde vært ute og luftet skiene utenom meg selv… Har selv slitt litt med betennelse i lilletærne i år, så derfor ville jeg vente med å ta på randoskoa før de er blitt blokket ut litt. Været så meget lovende ut for fredagen, så jeg la bachelorskriving på is i noen timer, børstet støvet av fjellskiene og pakket sekken med gode klær og varm toddy.

Sola står opp like ved Hagagrovi.

Bestemte meg for å undersøke terrenget nord for Hafslo i og med at det så tilsynelatende gunstig ut for fjellskiturer. Kjørte veien opp mot Tvangen fra Hafslo, en vei som er mye brukt blant paraglidere i regionen. Over 400 moh møtte jeg på den første snøen, og videre oppover økte snømengden betraktelig. Veien var ikke skikkelig brøytet. Etter hvert var det bare noen traktorspor jeg fulgte, og til slutt ble det så mye snø mellom hjulspora at det tok nedi understellet på bilen. Valgte å slutte mens leken var god, og fant en parkeringslomme ved avkjørselen til Vetlestølen, omtrent 520 moh.

Fossen gård med Yngsdalen i kulissene.
God gammaldags vinter!

For første gang på lenge smurte jeg skiene med blå extra fremfor felleløsning siden begge fellene mine er totalt utslitte. Dette fungerte overraskende bra i dag! Bar skiene opp til bommen ved Hagagrovi der jeg tok de på. En traktor hadde kjørt opp spor hele veien inn til Fossen gård, så jeg fulgte veien nesten helt inn. Været var fantastisk, klart og friskt. Godt å komme seg litt bort og kun lytte til lyden av skiene som skjærer fram i snøen. Følte meg rett og slett privilegert som fikk oppleve dette helt for meg selv. Gøy å gå på fjellski, selv om det har blitt mindre av den sorten de siste par vintrene.

What a beautiful day!
Hurrungane i det fjerne.
Dagens første topp, Krokberg, ses i bakgrunnen.

Like før Fossen gård tok jeg av mot høyre langs et scooterspor i retning Skogo. Her ble det mer brøyting i snø, så tempoet gikk betraktelig ned. Over 700 moh var det overraskende nok skikkelig pudderføre, og mer enn nok snø til å stå offpiste! Jeg bautet meg opp mot Skoganipa der det virket best å gå. Er en god del små hammere som er lett å rote seg bort i. Skikkelig avsmeltet breterreng. Oppe på snaufjellet var det fortsatt pudder, men noe vindpåvirket av nordavinden de siste dagene.

På toppen av Krokberg.
"En Snehvirvl rundt den svarte spids,
lig splintret sejl om mast!
Det var en Verdens Skibbrud, hvis
den mast av sten, den fløj af Is
i Skyers havgang brast."
"En Snehvirvl rundt den svarte spids, lig splintret sejl om mast! Det var en Verdens Skibbrud, hvis den mast av sten, den fløj af Is i Skyers havgang brast."
Vangsen og Tverrådalskyrkja.

Videre gikk ferden bort til Krokberg, dagens første topp. Utsikten herfra var virkelig majestetisk. Klisjéene står i kø… Spesielt vakkert var det å skue i retning Hurrungane og inn mot Veitastrond med Jostedalsbreen i kulissene. Ikke mange som besøker denne toppen tror jeg. Tok meg en god lunsjpause med toddy før jeg stevnet videre nordover til Rånøyeggi, dagens andre topp. Fristet å fortsette mot Asbjørnnosi, men klokken var allerede tikket langt utpå dag, så det var vel best å tenke på veien hjem igjen. Ble en flott og morsom nedkjøring i puddersnø ned mot Hongi. Prøvde å ikke miste for mye høyde slik at jeg ikke måtte gå så mye opp igjen til Uratjørni.

Mot Asbjørnnosi.
Veitastrond og Jostedalsbreen.
Tilbakeblikk mot Krokberg fra Rånøyeggi.
På toppen av Rånøyeggi, klar for nedkjøring!

Her møtte jeg på et nedsnødd scooterspor som førte meg tilbake til Skogo og etter hvert de gamle sporene mine. Returen langs veien tilbake til bilen gikk unna på null komma niks. Meget fornøyd med dagen satte jeg meg inn i bilen og satte kursen hjem mot Sogndal. Var bare så vidt jeg ikke hadde satt meg fast da jeg skulle kjøre ut av parkeringslomma... Hadde vært kjekt med firehjulstrekk, men det får bli en gang i fremtiden.

Kart

Klikk for dynamisk kartvisning.

Se

Written by Naboen 23.11.2015 22:08

der ja.. det var bildene sine det! Ein vinterkar vart reint blaut i augo..:)