Har Tavor - Taborfjellet (08.11.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Parkeringslomme i vestflanke (365m)
Endpoint Parkeringslomme i vestflanke (365m)
Ascents Har Tavor (575m) 08.11.2015 16:45
Vi var dyktig sultne etter tur på Mount Meron noe timer tidligere og kjøring fra Nord-Galilea ned mot nordvestsiden av Genesaretssjøen og videre sørvestover i retning Taborfjellet som vi etter hvert lokaliserte. Vi var på utkikk etter et spisested, og ble etter hvert såpass desperate at vi jublet da vi så et prangende MacDonald-skilt i landsbyen Kfar Tavor rett øst for fjellet. Sammen med kipa-kledde jøder og hijab-bærende araberkvinner i tilsynelatende skjønn forening inntok våre tomme mager et for stunden fortreffelig MacDonald-måltid med Mount Tabor som dominerende blikkfang rett i vest. Uforståelig nå i ettertid hvorfor vi ikke knipset et oversiktsbilde av fjellet fra denne vinkelen. Etter et samstemmig velsmakende måltid satte vi oss i bilen igjen; solen var i ferd med å dale faretruende raskt i vest. GPS ledet oss gjennom noen arabiske bosetninger hvor vi innbilte oss "skulende" blikk, vi valgte derfor ikke å stoppe for å spørre etter veien; stolte på at GPS hadde kontrollen, og snart kom vi inn på veien med hårnålssvingene opp vestryggen av fjellet.
Mount Tabor fra vest

Det var mulig å kjøre helt til topps, men sådant juks ville vi unngå, og som et kompromiss mellom å unngå bekmørke på tilbaketuren OG bestige fjellet sånn noenlunde anstendig til fots, stoppet vi i en sving ca halvveis oppe på vestryggen, hvor vi startet vandringen opp svingene med solen dalende i skylaget i vest.

Klare for avmarsj. Skumring over Megiddosletten i vest

Taborfjellet antas å være fjellet som Jesus besteg sammen med disiplene Peter, Jakob og Johannes og hvor Jesus ble forvandlet(transfigured) og ikledd herlighetslegeme. Til minne om dette er reist to kirker i toppområdet, den østligste og på toppen beliggende er Church of Transfiguration, som er reist av dominikanerordenen. Fjellet ligger noen kilometer øst for Nazareth, hvor Jesus vokste opp. Nazareth er nå i all hovedsak dominert av arabere(israelske palestinaarabere).

Bente, Rune og Irene på høyeste punkt like syd for Church of Transfiguration
Church of Transfiguration

Etter bildetakning på plattformen like syd for kirken, som var det høyest bestigelige punkt, ville vi ta en kikk inn i denne vakre kirken, men akkurat kl 17 ble portene stengt. I det raskt ankommende mørket klart vi så vidt å komme ut av området før de tunge smijernsportene til kirkeområdet ble låst. Med muezzinenes bønnerop fra minaretene i de arabiske bosetningene på begge sider av fjellet og kirkeklokkene som bakgrunnsakkompagnement, fikk man riktig understreket området som møteplass; og brennpunkt, for de tre monoteistiske religioner.

Vel nede ved bilen var mørket gjennomtrengende, og tilbake til Telaviv fikk vi en noe stressende biltur med høy tut-og-kjør faktor, avsluttet med et veritabelt skybrudd som på få minutter flommet over motorveiene som avslutning på en spennende dag med mange inntrykk.