Styggåsen (M. Gauldal PF100) (16.11.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Styggåsen (493m) 16.11.2015 11:10
Visits of other PBEs Rønningsvegen Rognes (340m) 16.11.2015 11:10

Oppdrag "oppi dalen" som sensor på muntligeksamen var fort unnagjort. Da rakk jeg en tur i nærområdet i samme slengen, men ikke noen lang tur da kvelden skulle tilbringes med små klatrere i Ute-hallen. Det fikk bli med en liten PF100-skogstopp i dag.

Jeg kjørte Rørosvegen (30) fra Støren opp til Bjørgen-land der jeg tok av over Gaula til Rognes. Kjørte litt tilbake på den andre siden av elva før det tok av veg under jernbanen og etterhvert bratt oppover mot Stordalen. Tok etterhvert av rett sørover på Rønningsvegen bomveg. Fulgte denne til den bikker ned på ei myr, der det var fin lomme på vegkanten til å sette fra seg bilen.

Skiftet til turklær og gikk av gårde på en traktorveg som etterhvert ble mer som en sti/tråkk. Fant ei grei rute opp til toppen av Styggåsen. Vet ikke hva navnet kommer av men den var da over middels fin til å være en skogstopp (IMO).

Ned igjen gikk jeg en alternativ og mye brattere rute og havnet ned på vegen et godt stykke unna bilen. Orientering uten kompass i tett skog blir gjerne litt cirka..

En kort med frisk tur i helt ukjent område for min del. Etterpå kjørte jeg videre innover vegen for å se hvor langt nordover i marka det gikk an å komme seg, men ble ganske raskt stoppet av låst bom ved Storvollan.