Senhøst på Åsen (15.11.2015)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Høverlisetra (345m)
Endpoint Høverlisetra (345m)
Ascents Bjørnåsen (825m) 15.11.2015
Fjellsjøkampen (812m) 15.11.2015

Orket ikke lang bilkjøring idag etter tur til Drammen på lørdag. Derfor måtte det bli en tur til de dype skoger på Åsen. Embla, Gitte og jeg dro avgårde på tur i nydelig høstvær. Litt synd er det at solen står lavt på himmelen nå og sola ser man ikke så mye til før man kommer opp mot toppene.

Målet for turen i dag var Fjellsjøkampen, Bjørnåsen og Gaupåsen. Vi startet fra Høverliseter rett ved Høversjøen. Måtte prøve en annen vei til toppene denne gang. Jeg har jo vært på to av toppene før. En meeeeget lang bakke før vi kom opp på et flatere område mellom Fjellsjøkampen og Bjørnåsen. Litt frost i bakken, men gjennomslag her og der på myrene. Et par netter til med litt kulde så blir det helt topp. Nyis på de små vannene på åsen i dag. Vi valgte å gå opp til Bjørnåsen først. Ikke utsikt på selve toppunktet, men rett før får man flott utsikt utover skog og hei. Real turmat i knall sol gjorde godt.

Turen gikk så nå litt på sti og litt"offroad" før vi kom på stien opp mot Fjellsjøkampen. Grei gange opp mot toppen. Turen ned gikk raskt til bilen. Tur nummer var på gang,-nemlig til Gaupåsen. En liten biltur før vi igjen var klare for en ny topp.