November-overnattings ved Paddetjernet (14.11.2015)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Krokhol
Ascents Tømmerås (313m) 14.11.2015
Lørdagskveld ved Paddetjernet.

Trengte et utedøgn og fant ut at det ikke fantes noe bedre sted å våkne opp dagen før eksamen enn ute. Paal og jeg pakket med oss telt, gryterett og smågodt og tok buss 550 fra Oslo Bussterminal til Krokhol. Vi gikk forbi golfbanen der, og like etterpå fant vi en blåmerket sti mot Tømmerås - kommunetoppen til Ski. Den fulgte vi til vi kom til Paddetjernet hvor vi tenkte å slå oss ned for natta. På kartet så det ut som om det kunne være en fin odde sørøst i Paddetjernet, så da vi kom dit gikk vi av den merkede stien og fant en mindre sti som gikk hele veien rundt vannet. Da vi kom ut på tuppen av odden var det begynt å mørkne, men fremdeles lenge til natt. Da var det lurt med bål! Eneste problem var at alt av kvist og døde trær var søkkvått, men med litt starthjelp fra primusbensinen og forsiktig og tålmodig jobbing med å mate på med stadig større og større kvist, fikk vi omsider bålet skikkelig i gang. Vi satt ute på odden vår, hadde utsikt over blikkstille vann med stjernelys i overflaten, spiste smågodt og tørket våte buksebein i bålvarmen. Fin kveld. Og fin teltplass. Null padder. Våknet til en klar og solfylt morgen og tok oss en morgentur til Tømmerås etter frokost. Vi fant tilbake til stien i nordenden av Paddetjernet, fortsatt like blåmerket, hele veien til topps. Litt nedenfor toppen var det en informasjonsinnretning som viste oss hva vi så av nære og fjerne fjell. Ikke så verst utsikt til å være skogstopp.