Tur til Dalasjøhøgda og første vinterdag i Lunner! (15.11.2015)  5

Written by venkekristin

Ascents Dalasjøhøgda (627m) 15.11.2015
Vakkert terreng dekket med frostkrystaller.

Litt tåke fra morgenkvisten, isen lå hard på frontruta og bilen ville ikke starte etter første skikkelige frostnatt i Vestbygda. Planen var å gjøre ting som var litt på vent, men ettersom sola reiste seg høyere på himmelen fristet tur mer. En impulsiv turavtale ble gjort med Lars.
Vi møttes ved bommen på Nyseterveien rett ovenfor Grua togstasjon. Da bommen sto oppe valgte vi å kjøre et lite stykke videre på grusveien..et litt kjedelig stykke å gå. Parkerte ved første saueinnheining og startet turen der stien går opp mot Nysetergruvene. Om man er litt "latere" kan mann kjøre bilen helt frem til der høyspenten krysser veien og stien direkte opp til Dalasjøen starter. Vi valgte å gå litt lenger for å få en grei tur.
Etter å ha traska gjennom skogen ett stykke kom vi inn på grusveien igjen og fulgte den frem til høyspenten og videre opp stien til venstre. Til å begynne med er stien tydelig, litt lenger opp forsvinner den i hogstfeltet. Her følger stien til venstre, vi valgte å gå rett frem og videre mellom Munkerudstjerna. Vannet lå vakkert frosset av kulda, omkranset av nattens lette snødryss.

I enden av disse tjerna er det et lite landskap av myr, der langsetter på venstre side kommer det tilsynet en sti som fører rett opp til toppen.
Herifra ser vi Grua og Roa og videre utover Hadeland, og fjella enda lenger bort som omkranser det hele. Ikkesåallerværst utsikt for en ganske enkel topp i Lunner.
For returen fulgte vi stien ned på andre siden, ikke en veldig mye brukt sti, men grei å følge ned igjen det stidele var ved hogstfeltet i forkant av Munkerudstjerna.
Fin tur, fint vær, litt høstfølelse et stykke ut i november :)

Les teksten mann!

Written by morsor 21.11.2015 00:14

Ser nå ved finlesing at du beskriver hvordan stien går oppe på hogstfeltet. Men jeg hadde fått påfyll av snø siden du var der for fem dager siden da :)

Sv: Les teksten mann!

Written by venkekristin 21.11.2015 00:27

Neida, ingen nedbør siden søndag Morten, men mer snø i høyden der hvor landskapet var åpent etter hogsten. Vi så jo ikke stien selv og holdt retningen rett mot toppen og kom opp på motsatt side :)

Nehei ....

Written by morsor 21.11.2015 00:30

Sv: Nehei ....

Written by venkekristin 21.11.2015 00:34

Nydelige bilder

Written by morsor 16.11.2015 01:24

Det er jammen fint på Hadeland :) Liker spesielt bildet hvor du ligger nede og knipser det frosne vannet. Og idag skinte sola uten tåke nederst ;)

Sv: Nydelige bilder

Written by venkekristin 16.11.2015 05:24

Takk! Ja, det er fint på Hadeland. Midt i naturen :)

Tåka lå litt over Harestua i dag morres også, men jeg bor jo opp i høden og plukker ut de "høye" toppene for tur :D

Nydelige .....

Written by knutsverre 15.11.2015 17:36

Og stemningsfulle bilder, Venke! Spesielt det øverste og nr. 3 nede. Tåler godt å bli gjort større det og!

Sv: Nydelige .....

Written by venkekristin 15.11.2015 21:02

Så hyggelig Knut Sverre, takk :)

Er noe vakkert i det når høst går over i vinter. Alle årstider egentlig, vi er heldige som har variasjonen!

Større ja.. er det mulig i slik bildestripe? Blir jo større om du klikker på bildene :)

Sv: Sv: Nydelige .....

Written by knutsverre 15.11.2015 21:06
        • +

Sv: Sv: Sv: Nydelige .....