Ursknappen - Nes i Akershus (08.11.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kanken (360m)
Endpoint Samme (360m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Ursknappen (504m) 08.11.2015
Visits of other PBEs Kanken P-lomme (360m) 08.11.2015

Etter den fine turen til Årkjølen tidligere på dagen var klokken allerede blitt nesten 15 før vi var tilbake på hovedveien. Øyvind hadde meget klokelig funnet ut at dersom vi skulle rekke flere kommunetopper denne dagen, måtte det bli en lettvint en i nærheten. Han forslo Ursknappen i Nes , Akershus, som ikke ligger så langt unna. Vi kjørte til Sand i Nor-Odal, og inn en sidevei litt øst for der det står Stein på kartet. Vi spurte en lokal etter veien til Kanken, men han hadde aldri hørt om stedet. Han forklarte oss at skogsveiene var åpne uten bompenger langt innover i skogen, så vi dro av gårde med kartet på GPS-en som hjelpemiddel til vi var nær toppen. Da ble ruten altså fra Sand til Stein til Kanken! Satte fra oss bilen i Kanken P-lomme og startet ut på skogsvei som senere går over til sti. Tydelig sti i SV-lig retning mot Furumyrkoia gjennom vått terreng. I den første oppstigningen langs elven var stien gjort om til et elveløp. På oppturen tok vi av mot venstre (vest) langs en antydet sti før Furumyrkoia. Denne stien går sammen med hovedstien litt lenger vest, og anbefales. Fint skogsterreng, vekslende mellom åpne hogstflater og uberørt skog. Merket sti runder på nordsiden av Ursknappen. Her tar en av skarpt oppover mot venstre der det er tydelig sti videre opp til toppen som er markert med skilt og turkasse samt en grenserøys. GPS 636611 6690951 som samsvarer godt med tallene på kartverkets liste (636606 6690950) og PB (636606 6690955). Terrengmessig er det ikke noen tvil om at grenserøysen står på det høyeste punktet her oppe.

Ursknappen - høyest i Nes/Akershus
Grenserøys, skilt og kasse med turbok

Det mørknet raskt, og hodelyktene måtte på et stykke fra toppen. Vi fulgte merket sti til Furumyrkoia tilbake, men det var ingen fordel. Tilbake ved bilen etter knappe 2 timer, god fornøyd med en flott dag i Hedmark pg A-hus med tre nye K-topper.